Wat is de bewaarplicht voor administratie?

Hoelang moet ik loonstaten en loonstroken bewaren? En hoe zit het ook alweer met het bewaartermijn van personeelsdossiers? Als het gaan om administratie, moet een bedrijf aan diverse soorten bewaarplichten en bewaartermijnen voldoen. We hebben wel eens eerder gesproken over bewaarplichten van diverse soorten administratie. Dit is terug te vinden in meerdere kennisbanken. Toch leek het ons handig om het eens allemaal overzichtelijk in één artikel neer te zetten. Als je het dan allemaal even niet meer weet, kun je nog altijd hier terecht.

Bewaarplicht personeelsdossier

Alle belangrijke gegevens over jouw werknemer, leg je vast in een personeelsdossier. De gegevens en documenten in het personeelsdossier zijn te verdelen in vijf hoofdgroepen. Van persoonlijke naw-gegevens en arbeidscontracten tot aan het functioneren en andere bijzonderheden. Het is geen probleem om het personeelsdossier van tijd tot tijd op te schonen. Maar zodra een werknemer uit dienst treedt, komen er regels voor vernietiging van het personeelsdossier om de hoek kijken.

Omdat er diverse soorten documenten in het personeelsdossier zitten, valt er niet één bewaartermijn te hangen aan het gehele personeelsdossier. Elk document kent namelijk haar eigen bewaartermijn. Zo dien je sommige documenten al na vier weken te vernietigen, terwijl andere documenten weer zeven jaar bewaard moeten worden. Er zijn een aantal noemenswaardige data voor de bewaartermijnen van documenten in het personeelsdossier.

Een jaar na dienstverband

Alle documenten die te maken hebben met de sollicitatie van een werknemer, dienen binnen een jaar na het dienstverband te worden vernietigd. Dit zijn documenten als:

  • Het CV en motivatiebrief
  • Referenties
  • Verklaring omtrent gedrag (VOG)
  • Psychologisch onderzoek
  • Getuigschriften

Twee jaar na dienstverband

De meeste gegevens in het personeelsdossier moeten uiterlijk twee jaar na beëindiging van het dienstverband worden vernietigd. De documenten en gegevens die maximaal 2 jaar bewaard mogen worden, zijn:

  • Arbeidsovereenkomsten
  • Verslagleggingen in het kader van de Wet verbetering Poortwachter
  • VUT-regeling
  • Afspraken over het lidmaatschap van de ondernemingsraad

Verslagen van functioneringsgesprekken en correspondentie over benoemingen, promotie, demotie en ontslag moeten minimaal 2 jaar bewaard worden.

Vijf jaar na dienstverband

Voor loonbelastingverklaringen, kopie van het ID en gegevens over etniciteit en herkomst geldt een bewaarplicht van minimaal vijf jaar.

Zeven jaar na dienstverband

Sommige onderdelen van de bedrijfsadministratie worden beschouwd als 'basisgegevens' voor de Belastingdienst. Deze gegevens zijn van fiscaal belang. Voor alle gegevens die van fiscaal belang zijn, geldt een bewaartermijn van minimaal zeven jaar. Dit zijn onder meer de volgende gegevens:

  • Aanvullende arbeidsvoorwaarden
  • Persoonsgegevens van werknemers (NAW)
  • Burgerlijke staat van werknemers
  • Salaris- en loonadministratie
  • Afstandsverklaring woon-werkverkeer

Bewaarplicht financiële gegevens binnen bedrijfsadministratie

Alle gegevens over en van je bedrijf horen bij je bedrijfsadministratie. Veel van deze administratie betreft financiële gegevens en deze gegevens zijn van fiscaal belang. Voor documenten die van fiscaal belang zijn, geldt er een bewaartermijn van minimaal zeven jaar. Dit geldt dus ook voor alle documenten binnen de salaris- en loonadministratie. Denk aan document zoals loonstroken, loonstaten en jaaropgaven.

Naast de salaris- en loonadministratie, vindt de Belastingdienst dat ook de volgende 'basisgegevens' minimaal zeven jaar bewaard moeten worden:

  • grootboekrekening
  • debiteuren- en crediteurenadministratie
  • voorraadadministratie
  • in- en verkoopadministratie

Gegevens over onroerende zaken en rechten op onroerende zaken moet je minstens tien jaar bewaren.

Let op! Als je op een gegeven moment stopt met je bedrijf, verder gaat op een andere bedrijfsvorm of als je verandert van administrateur, ben je alsnog verplicht je te houden aan de gestelde bewaartermijnen.

Twijfel je nu toch nog over de bewaartermijn van een document, wil je gegevens korter bewaren en/of wil je afspraken maken over de bewaarplaats van de administratie? Dan kun je een afspraak maken met de Belastingdienst.

Waarom kiezen voor Buddee?

Buddee is de enige betaalbare en eenvoudige oplossing voor het Nederlandse mkb die je volledige HR en salarisadministratie automatiseert.

Eenvoudig

Met onze eenvoudige Plug & Play HR software ben je zo onderweg! Zonder dure implementatie.

Compleet

Volledige automatisering van HR en salarisadministratie! Ook als je meerdere bedrijven beheert binnen één groep.

Persoonlijk

Vanuit de basis ingericht naar Nederlandse wet- en regelgeving met uitstekende service.

Betaalbaar

HR software & Salarisadministratie uitbesteedt voor een voordelige prijs.

Dit zeggen onze klanten

Ontdek hoe Buddee meer dan 600 bedrijven helpt bij het verbeteren van hun HR-processen en salarisadministratie.

Lees alle klantverhalen

Ontdek wat Buddee kan doen voor jouw organisatie

Wij leggen je graag vrijblijvend uit wat onze software en diensten jou te bieden hebben.

Dit is wat je van ons kan verwachten:

Een persoonlijke tour door ons product
Passend advies gebaseerd op jouw situatie
Antwoorden op al jouw vragen

Integreer met onze partners

Bespaar tijd door Buddee te koppelen met je bestaande applicaties of bouw je eigen integraties via onze API.

Veelgestelde vragen

Bekijk hier onze meest gestelde vragen. Als je meer hulp nodig hebt, staan we klaar om je te helpen.

Voor wie is Buddee?

Buddee is ontwikkeld voor Nederlandse mkb-bedrijven die een oplossing zoeken voor hun gehele personeels- en salarisadministratie.

Ook werken wij met of voor boekhouders en hr-consultants die de salarisadministratie van hun klanten aan ons uitbesteden omdat zij zelf geen specialisten in dienst hebben.

Kan ik een vrijblijvende demo krijgen?

Uiteraard! Via deze link kan je een online demonstratie inplannen. We laten dan graag zien hoe we je personeels- en salarisadministratie kunnen vereenvoudigen.

Zijn er opstartkosten voor Buddee?

Nee! Wij zijn er van overtuigd dat Buddee zo eenvoudig is om in te richten en te gebruiken dat we je kosteloos helpen je Buddee account voor alle HR-zaken in te richten.

Mocht je ook je volledige salarisadministratie aan Buddee uitbesteden dan kunnen, voor het overnemen van het dossier van je huidige administrateur, opstartkosten van toepassing zijn. Neem hiervoor contact met ons op!

Koppelen jullie ook met andere software?

Jazeker!

Wij koppelen onder andere met Nmbrs, de nr. 1 salarisadministratie-software in Nederland. Mocht je de salarisadministratie aan Buddee uitbesteden dan verwerken we deze zelf ook in deze ISAE 3402 Type II gecertificeerde software aan de achterkant. Nmbrs koppelt op haar beurt weer met alle gebruikelijke boekhoudpakketten voor onder andere je loonjournaalposten.

Wij integreren ook met planningstools zoals Shiftbase. Op onze integratie-pagina zie je welke koppelingen we momenteel hebben.

Hoe gaat Buddee om met (data)veiligheid en AVG / GDPR?

Personeelsgegevens zijn gevoelige data en daarom doen wij er alles aan om al jouw data AVG-conform te beveiligen. Met 2FA, rechtenbeheer, Europese servers (AWS) en gebruik van ISAE 3402 Type II gecertificeerde salarisadministratie-software van NMBRS, staat veiligheid bij ons voorop.

Welke functionaliteiten heeft Buddee?

Buddee is een alles-in-één HR-platform gericht op het Nederlandse mkb. We voorzien in alle belangrijke functies die je als ondernemer nodig hebt om al je volledige personeelsadministratie eenvoudig te regelen.

Bekijk alle mogelijkheden →

Kan ik Buddee gratis uitproberen?

Uiteraard! Je kan de HR-software van Buddee 14 dagen kosteloos uitproberen.

Kan ik ook zelf loonstroken maken?

Nee. Bij Buddee zijn wij van mening dat salarisadministratie in de meeste gevallen te complex is om zelf te doen als je geen specialist bent. Onze experts zijn salarisadministrateur van beroep, volgen de wet- en regelgeving op de voet en helpen je met vraagstukken indien nodig. Uiteraard zijn alle mutaties te exporteren om in te laden in de gangbare salarisadministratietools.

Kan ik verschillende rechten toewijzen aan mijn medewerkers en externe adviseurs?

Buddee voorziet in flexibele en uitgebreide instellingen van rollen & rechten voor verschillende type gebruikers zoals medewerkers, managers, HR-managers, externe (salaris) administrateurs etc.

Wij helpen je indien gewenst graag kosteloos deze rechten in te richten.