Wat is een loonheffingennummer en hoe vraag ik dit aan?

Als je voor het eerst één of meer werknemers in dienst neemt, moet je jezelf ook als werkgever aanmelden bij de Belastingdienst en moet je in de meeste gevallen elke maand loonaangifte doen. Om de loonaangifte te doen, heb je echter wel een loonheffingennummer nodig. Dit nummer moet ook steeds vermeldt worden op correspondenties met de Belastingdienst.

Heb je nog geen loonheffingennummer? Dan kun je deze eenvoudig aanvragen bij de Belastingdienst middels een aanvraagformulier. Meestal ontvang je dan binnen zes weken een bevestiging met het loonheffingennummer.

Als werkgever aanmelden en loonheffingennummer aanvragen

Als je net begint met je bedrijf, ben je verplicht je bedrijf in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Weet je op het moment van inschrijven al dat je op termijn personeel in dienst zal nemen? Geef dit dat gelijk aan bij de KVK. Je ontvangt dan namelijk al meteen een loonheffingennummer waardoor je deze dus niet nog apart aan moet vragen.

Heb je dit niet gedaan en neem je op een later moment een of meer werknemers in dienst? Dan moet je wel apart een loonheffingennummer aanvragen en jezelf als werkgever aanmelden. Dit doe je middels het formulier "Melding Loonheffingen Aanmelding Werkgever", die te downloaden is van belastingdienst.nl. Na de aanmelding, ontvang je niet alleen je loonheffingennummer maar ook een aangiftebrief en een schriftelijke bevestiging met de sectorindeling waar je onderneming onder valt. Dit laatste is belangrijk om te weten zodat je weet welke premies werknemersverzekeringen je zult moeten betalen.

Bij het invullen van het aanmeldformulier, is het volgens velen handig om op de volgende punten te letten:

  • Bij het tweede deel van het formulier wordt gevraagd te kiezen voor een aangiftetijdvak. Kies dan voor de maandaangifte in plaats van de 4-wekelijkse aangifte; dit is vaak eenvoudiger in je salarisadministratie
  • Als je een directeur-grootaandeelhouder bent, hoef je geen premies werknemersverzekeringen te betalen
  • Door de KVK krijg je een SBI-code doorgegeven. Deze code geeft aan onder welke bedrijfstak jouw bedrijf valt

Is je onderneming van rechtsvorm veranderd of gaat je onderneming binnenkort van rechtsvorm veranderen? Dan moet je de huidige loonadministratie afsluiten en moet je je opnieuw aanmelden als werkgever. Vervolgens krijg je ook dan weer een nieuw loonheffingennummer.

Wat moet ik doen als ik geen personeel meer in dienst heb?

Heb je geen personeel meer in dienst? En ben je dit voor minimaal 12 maanden ook niet van plan? Dan moet je je bij de Belastingdienst afmelden als werkgever. Dit doe je met het formulier "Melding Loonheffingen Afmelding werkgever" en dien je als nu-nog werkgever binnen één maand na afloop van het laatste aangiftetijdvak te doen. Zodra je het formulier hebt opgestuurd, ontvang je binnen drie weken een bevestiging per post terug. In deze brief staat vanaf wanneer je geen aangifte loonheffingen meer hoeft te doen. Tot die tijd, dien je nog wel nihil-aangiftes te blijven doen.

Hoe helpt Buddee met loonheffingen en administratie? 

Met Buddee kunnen werkgevers eenvoudig de loonheffingen berekenen en de benodigde bedragen inhouden op het salaris van werknemers. Het systeem houdt rekening met de meest recente belastingregels en wijzigingen, waardoor het risico op fouten aanzienlijk wordt verminderd.

Daarnaast biedt Buddee gebruiksvriendelijke tools voor het bijhouden van loonadministratie. Werknemersgegevens, loonstroken en andere relevante informatie worden op één centrale plek opgeslagen, waardoor het gemakkelijk is om snel gegevens te raadplegen en rapporten te genereren. Kortom, Buddee biedt een complete en betrouwbare oplossing om loonheffingen en administratie te beheren.

Waarom kiezen voor Buddee?

Buddee is de enige betaalbare en eenvoudige oplossing voor het Nederlandse mkb die je volledige HR en salarisadministratie automatiseert.

Eenvoudig

Met onze eenvoudige Plug & Play HR software ben je zo onderweg! Zonder dure implementatie.

Compleet

Volledige automatisering van HR en salarisadministratie! Ook als je meerdere bedrijven beheert binnen één groep.

Persoonlijk

Vanuit de basis ingericht naar Nederlandse wet- en regelgeving met uitstekende service.

Betaalbaar

HR software & Salarisadministratie uitbesteedt voor een voordelige prijs.

Dit zeggen onze klanten

Ontdek hoe Buddee meer dan 600 bedrijven helpt bij het verbeteren van hun HR-processen en salarisadministratie.

Lees alle klantverhalen

Ontdek wat Buddee kan doen voor jouw organisatie

Wij leggen je graag vrijblijvend uit wat onze software en diensten jou te bieden hebben.

Dit is wat je van ons kan verwachten:

Een persoonlijke tour door ons product
Passend advies gebaseerd op jouw situatie
Antwoorden op al jouw vragen

Integreer met onze partners

Bespaar tijd door Buddee te koppelen met je bestaande applicaties of bouw je eigen integraties via onze API.

Veelgestelde vragen

Bekijk hier onze meest gestelde vragen. Als je meer hulp nodig hebt, staan we klaar om je te helpen.

Voor wie is Buddee?

Buddee is ontwikkeld voor Nederlandse mkb-bedrijven die een oplossing zoeken voor hun gehele personeels- en salarisadministratie.

Ook werken wij met of voor boekhouders en hr-consultants die de salarisadministratie van hun klanten aan ons uitbesteden omdat zij zelf geen specialisten in dienst hebben.

Kan ik een vrijblijvende demo krijgen?

Uiteraard! Via deze link kan je een online demonstratie inplannen. We laten dan graag zien hoe we je personeels- en salarisadministratie kunnen vereenvoudigen.

Zijn er opstartkosten voor Buddee?

Nee! Wij zijn er van overtuigd dat Buddee zo eenvoudig is om in te richten en te gebruiken dat we je kosteloos helpen je Buddee account voor alle HR-zaken in te richten.

Mocht je ook je volledige salarisadministratie aan Buddee uitbesteden dan kunnen, voor het overnemen van het dossier van je huidige administrateur, opstartkosten van toepassing zijn. Neem hiervoor contact met ons op!

Koppelen jullie ook met andere software?

Jazeker!

Wij koppelen onder andere met Nmbrs, de nr. 1 salarisadministratie-software in Nederland. Mocht je de salarisadministratie aan Buddee uitbesteden dan verwerken we deze zelf ook in deze ISAE 3402 Type II gecertificeerde software aan de achterkant. Nmbrs koppelt op haar beurt weer met alle gebruikelijke boekhoudpakketten voor onder andere je loonjournaalposten.

Wij integreren ook met planningstools zoals Shiftbase. Op onze integratie-pagina zie je welke koppelingen we momenteel hebben.

Hoe gaat Buddee om met (data)veiligheid en AVG / GDPR?

Personeelsgegevens zijn gevoelige data en daarom doen wij er alles aan om al jouw data AVG-conform te beveiligen. Met 2FA, rechtenbeheer, Europese servers (AWS) en gebruik van ISAE 3402 Type II gecertificeerde salarisadministratie-software van NMBRS, staat veiligheid bij ons voorop.

Welke functionaliteiten heeft Buddee?

Buddee is een alles-in-één HR-platform gericht op het Nederlandse mkb. We voorzien in alle belangrijke functies die je als ondernemer nodig hebt om al je volledige personeelsadministratie eenvoudig te regelen.

Bekijk alle mogelijkheden →

Kan ik Buddee gratis uitproberen?

Uiteraard! Je kan de HR-software van Buddee 14 dagen kosteloos uitproberen.

Kan ik ook zelf loonstroken maken?

Nee. Bij Buddee zijn wij van mening dat salarisadministratie in de meeste gevallen te complex is om zelf te doen als je geen specialist bent. Onze experts zijn salarisadministrateur van beroep, volgen de wet- en regelgeving op de voet en helpen je met vraagstukken indien nodig. Uiteraard zijn alle mutaties te exporteren om in te laden in de gangbare salarisadministratietools.

Kan ik verschillende rechten toewijzen aan mijn medewerkers en externe adviseurs?

Buddee voorziet in flexibele en uitgebreide instellingen van rollen & rechten voor verschillende type gebruikers zoals medewerkers, managers, HR-managers, externe (salaris) administrateurs etc.

Wij helpen je indien gewenst graag kosteloos deze rechten in te richten.