Als je voor het eerst één of meer werknemers in dienst neemt, moet je jezelf ook als werkgever aanmelden bij de Belastingdienst en moet je in de meeste gevallen elke maand loonaangifte doen. Om de loonaangifte te doen, heb je echter wel een loonheffingennummer nodig. Dit nummer moet ook steeds vermeldt worden op correspondenties met de Belastingdienst.
Heb je nog geen loonheffingennummer? Dan kun je deze eenvoudig aanvragen bij de Belastingdienst middels een aanvraagformulier. Meestal ontvang je dan binnen zes weken een bevestiging met het loonheffingennummer.
Als werkgever aanmelden en loonheffingennummer aanvragen
Als je net begint met je bedrijf, ben je verplicht je bedrijf in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Weet je op het moment van inschrijven al dat je op termijn personeel in dienst zal nemen? Geef dit dat gelijk aan bij de KVK. Je ontvangt dan namelijk al meteen een loonheffingennummer waardoor je deze dus niet nog apart aan moet vragen.
Heb je dit niet gedaan en neem je op een later moment een of meer werknemers in dienst? Dan moet je wel apart een loonheffingennummer aanvragen en jezelf als werkgever aanmelden. Dit doe je middels het formulier "Melding Loonheffingen Aanmelding Werkgever", die te downloaden is van belastingdienst.nl. Na de aanmelding, ontvang je niet alleen je loonheffingennummer maar ook een aangiftebrief en een schriftelijke bevestiging met de sectorindeling waar je onderneming onder valt. Dit laatste is belangrijk om te weten zodat je weet welke premies werknemersverzekeringen je zult moeten betalen.
Bij het invullen van het aanmeldformulier, is het volgens velen handig om op de volgende punten te letten:
- Bij het tweede deel van het formulier wordt gevraagd te kiezen voor een aangiftetijdvak. Kies dan voor de maandaangifte in plaats van de 4-wekelijkse aangifte; dit is vaak eenvoudiger in je salarisadministratie
- Als je een directeur-grootaandeelhouder bent, hoef je geen premies werknemersverzekeringen te betalen
- Door de KVK krijg je een SBI-code doorgegeven. Deze code geeft aan onder welke bedrijfstak jouw bedrijf valt
Is je onderneming van rechtsvorm veranderd of gaat je onderneming binnenkort van rechtsvorm veranderen? Dan moet je de huidige loonadministratie afsluiten en moet je je opnieuw aanmelden als werkgever. Vervolgens krijg je ook dan weer een nieuw loonheffingennummer.
Wat moet ik doen als ik geen personeel meer in dienst heb?
Heb je geen personeel meer in dienst? En ben je dit voor minimaal 12 maanden ook niet van plan? Dan moet je je bij de Belastingdienst afmelden als werkgever. Dit doe je met het formulier "Melding Loonheffingen Afmelding werkgever" en dien je als nu-nog werkgever binnen één maand na afloop van het laatste aangiftetijdvak te doen. Zodra je het formulier hebt opgestuurd, ontvang je binnen drie weken een bevestiging per post terug. In deze brief staat vanaf wanneer je geen aangifte loonheffingen meer hoeft te doen. Tot die tijd, dien je nog wel nihil-aangiftes te blijven doen.
Hoe helpt Buddee met loonheffingen en administratie?
Met Buddee kunnen werkgevers eenvoudig de loonheffingen berekenen en de benodigde bedragen inhouden op het salaris van werknemers. Het systeem houdt rekening met de meest recente belastingregels en wijzigingen, waardoor het risico op fouten aanzienlijk wordt verminderd.
Daarnaast biedt Buddee gebruiksvriendelijke tools voor het bijhouden van loonadministratie. Werknemersgegevens, loonstroken en andere relevante informatie worden op één centrale plek opgeslagen, waardoor het gemakkelijk is om snel gegevens te raadplegen en rapporten te genereren. Kortom, Buddee biedt een complete en betrouwbare oplossing om loonheffingen en administratie te beheren.