Hoe ga je als werkgever om met thuiswerken?

Thuiswerken is inmiddels niets nieuws meer voor werkgevers en werknemers. Door de corona crisis en de daaropvolgende lockdowns werden de fysieke kantoren massaal ingeruild voor thuiskantoren. En hoewel de lockdowns opgeheven zijn en het versoepelde thuiswerkadvies ingevoerd is, betekent dit niet per direct dat we ook weer volledig op kantoor gaan werken. Het ziet er juist naar uit dat het thuiswerken steeds meer als normaal zal worden beschouwd. Zo is voor veel werknemers en werkgever de ideale oplossing dat er een afwisseling is tussen het werken op kantoor of een andere fysieke werkplek en thuis (hybride werken). Slechts een op de tien werknemers wilt weer helemaal terug naar kantoor, blijkt uit onderzoek van de FNV. Alle reden dus om eens stil te staan bij je rechten en plichten als werkgever.

Zorgen voor een veilige en goede werkplek

Als werkgever heb jij een zorgplicht. Je moet te allen tijde zorgen voor een goede en veilige werkplek voor jouw werknemers, ook als zij thuiswerken. Voor de inrichting van de thuiswerkplek geldt dat deze aan de persoonlijke eigenschappen van de werknemer is aangepast. Als een van je werknemers geen goed ingerichte thuiswerkplek heeft, kun je dit samen bespreken. Het is belangrijk om bij de inrichting van de werkplek rekening te houden met de positie van het beeldscherm, de afstemming van de stoel- en tafelhoogte, de plaatsing van de muis en verlichting. Tevens is er bij een laptop ook een extra toetsenbord, een muis en eventueel een extra scherm nodig.

Voor de thuiswerkplek geldt ook dezelfde verplichtingen die gelden voor een beeldschermwerkplek op kantoor. Dit houdt in dat het werken achter een beeldscherm moet kunnen worden afgewisseld door andere werkzaamheden of genoeg rusttijd.

Risico-Inventarisatie & -Evaluatie

Met de Risico-Inventarisatie & -Evaluatie licht je jouw werknemers in over diverse risico's en maatregelen om die risico's te minimaliseren met als doel gezond en veilig werken de standaard te maken. In veel sectorspecifieke RI&E's is er ook een speciale module voor Covid opgenomen. Het is ook verplicht om ook de risico's van het thuiswerken op te nemen en een plan van aanpak. In dit beleid moet informatie naar voren komen over onder andere de werkplek en psychosociale arbeidsbelasting (bijvoorbeeld: werkdruk).

Mag ik de thuiswerkplek en de productiviteit van mijn werknemers controleren?

Omdat je als werkgever een zorgplicht hebt, moet je wel kunnen weten of de thuiswerkplek van je werknemer verantwoord is. Daarom moet jouw werknemer wel een vorm van controle toestaan. Je kunt als werkgever bijvoorbeeld een preventiemedewerkers of een andere arbo deskundige inschakelen die jouw werknemers een vragenlijst laten invullen over de arbeidsomstandigheden. Fysiek langskomen mag enkel als er echt geen andere middelen ter controle zijn.

Wat betreft het bijhouden en controleren van de productiviteit; dit is uiterst verboden. Dit is namelijk in strijd met de privacywetgeving. Alleen onder strikte voorwaarden, zoals bij een vermoeden van een strafbaar feit, is het controleren van werknemers toegestaan.

Hebben mijn werknemers recht op thuiswerkvergoeding?

Voor een aantal vergoedingen, voorzieningen en verstrekkingen bestaan gerichte vrijstellingen. Welke voorzieningen van je werknemers voor het thuiswerken belast worden en welke niet, moeten worden vastgesteld volgens de regels van de werkkostenregeling (WKR). Voor bepaalde thuiswerk voorzieningen is het noodzakelijkheidscriterium van toepassing. Als jij als werkgever iets als noodzakelijk beschouwt voor het kunnen uitvoeren van de arbeid, kan je deze onbelast vergoeden. Dit is van toepassing op mobiele communicatiemiddelen, internet abonnementen, gereedschap, computers en aanverwante apparatuur.

Voor andere kleinere kosten zoals internet, gas, water en licht is er in beginsel geen onbelaste vergoeding mogelijk. Omdat er op dit moment nog geen speciale regeling is waarmee je als werkgever een belastingvrije thuiswerkvergoeding kunt geven, kun je dit echter wel onbelast vergoeden uit de vrije ruimte van de werkkostenregeling. De vrije ruimte wordt berekend via een percentage van de totale loonsom. In 2021 is dit 3% over de eerste €400.000 van de loonsom en 1,18% over het meerdere.

Hoewel er dus op dit moment nog geen specifieke regelingen zijn omtrent een thuiswerkvergoeding, is de onbelaste thuiswerkvergoeding een van de nieuwe maatregelen die zal worden behandeld in het kader van het Belastingplan 2022.

Update 31 december 2021: vanaf 1 januari 2022 is het mogelijk een onbelaste thuiswerkvergoeding te geven aan je werknemers. De vergoeding is maximaal €2 per thuis gewerkte dag of dagdeel.

Hebben mijn werknemers nog recht op reiskostenvergoeding?

Hebben jouw werknemers een vaste reiskostenvergoeding, die vóór 13 maart 2020 is toegekend maar werken zij als gevolg van het coronavirus (volledig) thuis? Dan hoef je de vaste vergoeding niet aan te passen. De bestaande vaste reiskostenvergoeding kunnen tot in ieder geval 1 oktober 2021 onbelast worden vergoed. Er is op dit moment namelijk een overgangsrecht van toepassing. Dit overgangsrecht houdt in dat een vaste reiskostenvergoeding en eventuele uitruil hiervan mogelijk is. Het overgangsrecht vervalt echter vanaf 1 oktober 2021. Vanaf dat moment mogen thuiswerkdagen niet meer aangemerkt worden als reisdagen en tellen enkel de daadwerkelijke reisdagen mee.

Je kunt de vaste onbelaste reiskostenvergoeding aan je werknemer doorbetalen in de periode van oktober 2021 tot en met december 2021 mits je werknemer 214 dagen werkt per kalenderjaar en voldoet aan het 128-dagencriterium. Voor jou als werkgever heeft deze verschuiving van reiskostenvergoeding het gevolg dat je reispatroon van je werknemers weer opnieuw in kaart moet brengen.

Waarom kiezen voor Buddee?

Buddee is de enige betaalbare en eenvoudige oplossing voor het Nederlandse mkb die je volledige HR en salarisadministratie automatiseert.

Eenvoudig

Met onze eenvoudige Plug & Play HR software ben je zo onderweg! Zonder dure implementatie.

Compleet

Volledige automatisering van HR en salarisadministratie! Ook als je meerdere bedrijven beheert binnen één groep.

Persoonlijk

Vanuit de basis ingericht naar Nederlandse wet- en regelgeving met uitstekende service.

Betaalbaar

HR software & Salarisadministratie uitbesteedt voor een voordelige prijs.

Dit zeggen onze klanten

Ontdek hoe Buddee meer dan 600 bedrijven helpt bij het verbeteren van hun HR-processen en salarisadministratie.

Lees alle klantverhalen

Ontdek wat Buddee kan doen voor jouw organisatie

Wij leggen je graag vrijblijvend uit wat onze software en diensten jou te bieden hebben.

Dit is wat je van ons kan verwachten:

Een persoonlijke tour door ons product
Passend advies gebaseerd op jouw situatie
Antwoorden op al jouw vragen

Integreer met onze partners

Bespaar tijd door Buddee te koppelen met je bestaande applicaties of bouw je eigen integraties via onze API.

Veelgestelde vragen

Bekijk hier onze meest gestelde vragen. Als je meer hulp nodig hebt, staan we klaar om je te helpen.

Voor wie is Buddee?

Buddee is ontwikkeld voor Nederlandse mkb-bedrijven die een oplossing zoeken voor hun gehele personeels- en salarisadministratie.

Ook werken wij met of voor boekhouders en hr-consultants die de salarisadministratie van hun klanten aan ons uitbesteden omdat zij zelf geen specialisten in dienst hebben.

Kan ik een vrijblijvende demo krijgen?

Uiteraard! Via deze link kan je een online demonstratie inplannen. We laten dan graag zien hoe we je personeels- en salarisadministratie kunnen vereenvoudigen.

Zijn er opstartkosten voor Buddee?

Nee! Wij zijn er van overtuigd dat Buddee zo eenvoudig is om in te richten en te gebruiken dat we je kosteloos helpen je Buddee account voor alle HR-zaken in te richten.

Mocht je ook je volledige salarisadministratie aan Buddee uitbesteden dan kunnen, voor het overnemen van het dossier van je huidige administrateur, opstartkosten van toepassing zijn. Neem hiervoor contact met ons op!

Koppelen jullie ook met andere software?

Jazeker!

Wij koppelen onder andere met Nmbrs, de nr. 1 salarisadministratie-software in Nederland. Mocht je de salarisadministratie aan Buddee uitbesteden dan verwerken we deze zelf ook in deze ISAE 3402 Type II gecertificeerde software aan de achterkant. Nmbrs koppelt op haar beurt weer met alle gebruikelijke boekhoudpakketten voor onder andere je loonjournaalposten.

Wij integreren ook met planningstools zoals Shiftbase. Op onze integratie-pagina zie je welke koppelingen we momenteel hebben.

Hoe gaat Buddee om met (data)veiligheid en AVG / GDPR?

Personeelsgegevens zijn gevoelige data en daarom doen wij er alles aan om al jouw data AVG-conform te beveiligen. Met 2FA, rechtenbeheer, Europese servers (AWS) en gebruik van ISAE 3402 Type II gecertificeerde salarisadministratie-software van NMBRS, staat veiligheid bij ons voorop.

Welke functionaliteiten heeft Buddee?

Buddee is een alles-in-één HR-platform gericht op het Nederlandse mkb. We voorzien in alle belangrijke functies die je als ondernemer nodig hebt om al je volledige personeelsadministratie eenvoudig te regelen.

Bekijk alle mogelijkheden →

Kan ik Buddee gratis uitproberen?

Uiteraard! Je kan de HR-software van Buddee 14 dagen kosteloos uitproberen.

Kan ik ook zelf loonstroken maken?

Nee. Bij Buddee zijn wij van mening dat salarisadministratie in de meeste gevallen te complex is om zelf te doen als je geen specialist bent. Onze experts zijn salarisadministrateur van beroep, volgen de wet- en regelgeving op de voet en helpen je met vraagstukken indien nodig. Uiteraard zijn alle mutaties te exporteren om in te laden in de gangbare salarisadministratietools.

Kan ik verschillende rechten toewijzen aan mijn medewerkers en externe adviseurs?

Buddee voorziet in flexibele en uitgebreide instellingen van rollen & rechten voor verschillende type gebruikers zoals medewerkers, managers, HR-managers, externe (salaris) administrateurs etc.

Wij helpen je indien gewenst graag kosteloos deze rechten in te richten.