Drie belangrijke wijzigingen in de wetgeving voor het MKB

Als ondernemer moet je je aan veel regels en wetten houden. En ook dit jaar zijn er weer nieuwe regelingen bijgekomen die van belang kunnen zijn. Om te zorgen dat je als werkgever niet voor verrassingen komt te staan, zetten wij drie belangrijke wetswijzigingen van 2021 voor je op een rijtje.

Werkkostenregeling (WKR)

De werkkostenregeling werd al in 2011 geïntroduceerd maar werd pas in 2015 verplicht voor werkgevers. Via de WKR kun je jouw werknemers onbelast vergoedingen en verstrekkingen aanbieden. De voorwaarden is wel dat deze vergoedingen niet direct gelinkt staan met de werkzaamheden die je werknemers hebben verricht. Denk hierbij aan vergoedingen als kerstpakketten of sportabonnementen. Het bedrag wat je als bedrijf onbelast beschikbaar kan stellen, wordt 'vrije ruimte' genoemd. De vrije ruimte wordt berekend via een percentage van de totale loonsom. In 2020 en 2021 is dit percentage, in verband met de lopende corona crisis, over de eerste €400.000 van de loonsom 3%. Over het bedrag van de loonsom boven €400.000 is het percentage vrije ruimte verlaagd van 1,2% naar 1,18%.

Reiskostenvergoeding

Je mag als werkgever €0,19 per kilometer belastingvrij vergoeden aan je werknemer of een vaste reiskostenvergoeding afspreken. De voorwaarden hiervan is wel dat de desbetreffende werknemer 36 weken of 128 dagen per kalenderjaar naar de werkplek afreist. Sinds de komst van het coronavirus en de bijbehorende verplichtingen, is het aantal thuiswerkers echter het afgelopen jaar enorm gestegen. Gezien deze nieuwe werksituatie in 2020, liep de vaste reiskostenvergoeding die werkgevers betalen aan hun werknemers, uit coulance, gewoon door. Maar het thuiswerken wordt ook dit jaar nog steeds in volle gang gedaan. Sterker nog; werkgevers verwachten dat werknemers ook na de corona crisis veel vaker thuis zullen blijven werken.

Hoewel de Tweede Kamer eerder nog besloten had de corona regeling omtrent de reiskostenvergoeding vanaf 1 januari 2021 te veranderen, is dit weer uitgesteld tot 1 juli 2021. Vanaf 1 juli 2021 mag je als werkgever niet meer belastingvrij een vergoeding geven aan je werknemers als er geen reiskosten worden gemaakt. Als een van je werknemers thuiswerkt, mag je dus niet onbelast een reiskostenvergoeding geven. Doe je dit wel, dan wordt de reiskostenvergoeding door de Belastingdienst als loon gezien.

Omdat de vaste reiskostenvergoeding uiteindelijk dus komt te vervallen, maar je werknemers ook kosten maken als zij thuiswerken, is het kabinet bezig met het onderzoeken naar mogelijkheden omtrent belastingmaatregelen waarmee je als werkgever de thuiswerkkosten van je werknemers kunt vergoeden. Dit jaar kun je, wat de staatssecretaris betreft, dit vergoeden vanuit de werkkostenregeling.

Baangerelateerde Investeringskorting (BIK)

Vanaf 2021 voert het kabinet een nieuwe regeling in: de Baangerelateerde Investeringskorting. Deze regeling geldt voor investeringen in 2021 of 2022. Het kabinet wil met deze tijdelijke regeling bedrijven stimuleren om investeringen te doen met nieuwe investeringskorting. De regeling moet ervoor zorgen dat bedrijven ook in deze iet wat sombere corona tijd kunnen blijven investeren in bijvoorbeeld nieuwe machines of computersystemen.

Naar verwachting kun je als werkgever vanaf 1 september 2021 een BIK-verklaring aanvragen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Je kunt dit maximaal vier keer per jaar doen. Voor alle aanvragen geldt een ondergrens van €1.500 per bedrijfsmiddel en minimaal €20.000 per aanvraag. De korting is 3% bij investeringen tot 5 miljoen euro per kalenderjaar en 2,44% bij investeringen boven 5 miljoen euro per kalenderjaar. De korting kun je verrekenen via de loonheffing.

Logischerwijs zitten er een aantal voorwaarden vast aan deze regeling. Ten eerst moet de investeringsbeslissing genomen zijn na 1 oktober 2020. De betaling van de investering moet vervolgens plaatsvinden tussen 1 januari 2021 en 31 december 2022 en binnen zes maanden na de betaling moet de investering gebruikt worden.

Let op: de ingangsdatum van deze nieuwe regeling is nog niet definitief. De Europese Commissie moet de BIK namelijk nog goedkeuren. Houd rijksoverheid.nl in de gaten voor updates.

Waarom kiezen voor Buddee?

Buddee is de enige betaalbare en eenvoudige oplossing voor het Nederlandse mkb die je volledige HR en salarisadministratie automatiseert.

Eenvoudig

Met onze eenvoudige Plug & Play HR software ben je zo onderweg! Zonder dure implementatie.

Compleet

Volledige automatisering van HR en salarisadministratie! Ook als je meerdere bedrijven beheert binnen één groep.

Persoonlijk

Vanuit de basis ingericht naar Nederlandse wet- en regelgeving met uitstekende service.

Betaalbaar

HR software & Salarisadministratie uitbesteedt voor een voordelige prijs.

Dit zeggen onze klanten

Ontdek hoe Buddee meer dan 600 bedrijven helpt bij het verbeteren van hun HR-processen en salarisadministratie.

Lees alle klantverhalen

Ontdek wat Buddee kan doen voor jouw organisatie

Wij leggen je graag vrijblijvend uit wat onze software en diensten jou te bieden hebben.

Dit is wat je van ons kan verwachten:

Een persoonlijke tour door ons product
Passend advies gebaseerd op jouw situatie
Antwoorden op al jouw vragen

Integreer met onze partners

Bespaar tijd door Buddee te koppelen met je bestaande applicaties of bouw je eigen integraties via onze API.

Veelgestelde vragen

Bekijk hier onze meest gestelde vragen. Als je meer hulp nodig hebt, staan we klaar om je te helpen.

Voor wie is Buddee?

Buddee is ontwikkeld voor Nederlandse mkb-bedrijven die een oplossing zoeken voor hun gehele personeels- en salarisadministratie.

Ook werken wij met of voor boekhouders en hr-consultants die de salarisadministratie van hun klanten aan ons uitbesteden omdat zij zelf geen specialisten in dienst hebben.

Kan ik een vrijblijvende demo krijgen?

Uiteraard! Via deze link kan je een online demonstratie inplannen. We laten dan graag zien hoe we je personeels- en salarisadministratie kunnen vereenvoudigen.

Zijn er opstartkosten voor Buddee?

Nee! Wij zijn er van overtuigd dat Buddee zo eenvoudig is om in te richten en te gebruiken dat we je kosteloos helpen je Buddee account voor alle HR-zaken in te richten.

Mocht je ook je volledige salarisadministratie aan Buddee uitbesteden dan kunnen, voor het overnemen van het dossier van je huidige administrateur, opstartkosten van toepassing zijn. Neem hiervoor contact met ons op!

Koppelen jullie ook met andere software?

Jazeker!

Wij koppelen onder andere met Nmbrs, de nr. 1 salarisadministratie-software in Nederland. Mocht je de salarisadministratie aan Buddee uitbesteden dan verwerken we deze zelf ook in deze ISAE 3402 Type II gecertificeerde software aan de achterkant. Nmbrs koppelt op haar beurt weer met alle gebruikelijke boekhoudpakketten voor onder andere je loonjournaalposten.

Wij integreren ook met planningstools zoals Shiftbase. Op onze integratie-pagina zie je welke koppelingen we momenteel hebben.

Hoe gaat Buddee om met (data)veiligheid en AVG / GDPR?

Personeelsgegevens zijn gevoelige data en daarom doen wij er alles aan om al jouw data AVG-conform te beveiligen. Met 2FA, rechtenbeheer, Europese servers (AWS) en gebruik van ISAE 3402 Type II gecertificeerde salarisadministratie-software van NMBRS, staat veiligheid bij ons voorop.

Welke functionaliteiten heeft Buddee?

Buddee is een alles-in-één HR-platform gericht op het Nederlandse mkb. We voorzien in alle belangrijke functies die je als ondernemer nodig hebt om al je volledige personeelsadministratie eenvoudig te regelen.

Bekijk alle mogelijkheden →

Kan ik Buddee gratis uitproberen?

Uiteraard! Je kan de HR-software van Buddee 14 dagen kosteloos uitproberen.

Kan ik ook zelf loonstroken maken?

Nee. Bij Buddee zijn wij van mening dat salarisadministratie in de meeste gevallen te complex is om zelf te doen als je geen specialist bent. Onze experts zijn salarisadministrateur van beroep, volgen de wet- en regelgeving op de voet en helpen je met vraagstukken indien nodig. Uiteraard zijn alle mutaties te exporteren om in te laden in de gangbare salarisadministratietools.

Kan ik verschillende rechten toewijzen aan mijn medewerkers en externe adviseurs?

Buddee voorziet in flexibele en uitgebreide instellingen van rollen & rechten voor verschillende type gebruikers zoals medewerkers, managers, HR-managers, externe (salaris) administrateurs etc.

Wij helpen je indien gewenst graag kosteloos deze rechten in te richten.