2022: dit zijn de belangrijkste veranderingen in de wet voor HR

Het HR landschap is over het algemeen altijd een dynamisch landschap. Er gebeurt veel; van trends en nieuwe ontwikkelingen tot aan gewijzigde wet- en regelgeving. Maar met de komst van het coronavirus, kunnen we wel stellen dat de afgelopen twee jaren al helemaal een rollercoaster waren. Er brak een pandemie uit, we kregen te maken met lockdowns en avondkklokken, moesten massaal noodgedwongen thuiswerken en daarop volgde weer nieuwe vormen van werken (hallo hybride werken). Kortom: er is veel aan de hand (geweest).

Nu breekt het nieuwe jaar alweer bijna aan en dat brengt dan ook weer juridische veranderingen op het gebied van HR met zich mee. Daarom is het handig om eens even stil te staan bij de wetswijzigingen voor 2022, zodat je helemaal op de hoogte bent!

Onbelaste thuiswerkvergoeding

Hoewel veel werkgevers hun werknemers al hier en daar compenseerde voor het thuiswerken, is er vanuit de overheid in 2022 hiervoor een regeling opgesteld. Vanaf 1 januari 2022 hebben werknemers, naast de vaste belastingvrije reiskostenvergoeding, ook recht op een onbelaste thuiswerkvergoeding. De thuiswerkvergoeding is maximaal €2 per dag. Met deze vergoeding worden de extra kosten zoals energieverbruik, verwarming en een kopje thee gecompenseerd.

De belastingvrije reiskostenvergoeding blijft dus gewoon bestaan maar het is niet mogelijk om beide vergoedingen voor dezelfde dag toe te passen. Daarom is het handig om samen met je werknemers van te voren vaste afspraken te maken omtrent het aantal thuiswerk- en kantoordagen. Zo kun je een vaste vergoeding toekennen in plaats van elke werkdag bij te houden welke vergoeding van toepassing is.

Rookruimtes

Zijn er rokers binnen je organisatie? Dan hebben we 'slecht' nieuws voor deze groep. Per 1 januari 2022 geldt er namelijk een rookverbod voor alle ruimtes, gebouwen en plekken waar gewerkt wordt. Dit verbod gold al sinds 1 juli in overheidsgebouwen, maar nu dus ook in alle andere gebouwen.

Lagere Awf-premie en 30% overwerkregeling

Als gevolg van de inwerkingtreding van de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) in 2020, gelden er twee premietarieven voor de Awf-premie. Voor vaste dienstverbanden geldt er een laag tarief en voor flexibele dienstverbanden geldt er een hoog tarief. Het lage tarief is voor 2022 gesteld op 2,20% en het hoge tarief op 7,20%. Dit is 0,50% lager dan het percentage van vorig jaar.

Let wel op: de hoge WW-premie moet alsnog met terugwerkende kracht afgedragen worden wanneer werknemers met een vast contract meer dan 30% overwerken. Deze regeling was echter, naar aanleiding van het coronavirus, in 2020 en 2021 opgeschort. Vanaf 1 januari 2022 zal de 30% regeling weer in werking treden.

Tewerkstellingsvergunning (Wav)

De tewerkstellingsvergunning wordt met ingang van 1 januari 2022 verlengd naar drie jaar. Een tewerkstellingsvergunning is nu maximaal één jaar geldig. De tewerkstellingsvergunning is voor werknemers die uit het buitenland komen.

Flexkrachten meer betrokken bij de OR

De Wet op de Ondernemingsraden (WOR) regelt medezeggenschap van werknemers in ondernemingen. Met medezeggenschap betrekt je je werknemers bij besluiten in je onderneming. Met ingang van 2022 moeten flex- en uitzendkrachten meer betrokken worden bij medezeggenschap. Zo worden de termijnen voor actief en passief kiesrecht van flexkrachten verkort van 6 en 12 maanden naar 3 maanden en tellen uitzendkrachten eerder mee als 'in de onderneming werkzame personen'. In plaats van na 24 maanden, gaat een uitzendkracht na 15 maanden medezeggenschapsrechten opbouwen en verwerft hij na 18 maanden actief en passief kiesrecht.

STAP-budget

Werknemers die graag zelfstandig willen werken aan hun ontwikkeling en (bij)scholing, kunnen vanaf 1 maart 2022 een STAP-budget van maximaal €1.000 aanvragen bij het UWV. Het doel van het STAP-budget is mensen helpen zich te ontwikkelen tijdens hun loopbaan. Omdat het STAP-budget een subsidieregeling is voor scholing en ontwikkeling, zal de aftrek scholingskosten per 1 januari 2022 komen te vervallen.

Transitievergoeding zieke werkgevers naar medio 2022

Als kleine werkgevers hun bedrijf beëindigen vanwege hun pensionering of overlijden, kan er sinds 1 januari 2021 betaalde transitievergoedingen aangevraagd worden. In de wet staat echter ook dat zieke werkgevers onder deze regeling vallen. Desondanks is dit in de praktijk op dit moment nog steeds niet het geval. Naar verwachting zal de inwerkingtreding van dit onderdeel medio 2022 plaatsvinden.

Tegemoetkoming beroepsziekten gevaarlijke stoffen

Nog veel mensen zijn werkzaam in een beroep waarbij ze elke dag blootgesteld worden aan gevaarlijke stoffen. Als gevolg hiervan kan men eventueel ziek van worden. Daarom komt er een regeling waarmee slachtoffers van 'stoffen gerelateerde beroepsziekten' tegemoet worden gekomen. Deze regeling moet vanaf 1 juli 2022 in werking treden.

Richtlijn transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden

Per 1 augustus 2022 moet Nederland de Europese Richtlijn inzake transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden geïmplementeerd hebben in de Nederlandse wetgeving. Het doel van de richtlijn is om de transparantie en voorspelbaarheid van arbeidsvoorwaarden voor werknemers te bevorderen en waarborgen. Zo moeten werkgevers hun werknemers volledig en op een eenvoudige manier informeren over onder meer de functie, het werkpatroon, de duur van doorbetaald verlof en andere belangrijke arbeidsvoorwaarden. Deze informatie moet uiterlijk op de zevende dag na aanvang van het dienstverband schriftelijk aan de werknemer worden verstrekt.

Deze regeling moet er ook voor zorgen dat er betere levens- en arbeidsomstandigheden komen. Zo worden er regelingen aangenomen zoals het niet langer toestaan van het opnemen van een nevenwerkzaamheden verbod, verplichte scholing kosteloos aanbieden en het specificeren van de salarisindicatie in een vacature.

Deels betaald ouderschapsverlof

Werknemers die ouders worden, hebben recht op in totaal 26 weken ouderschapsverlof. Deze uren worden in principe nu niet uitbetaald, mits er andere afspraken vastgesteld zijn in de cao of arbeidsovereenkomst.

Door invoering van de Wet betaald ouderschapsverlof (Wbo) kunnen werknemers per 2 augustus 2022 echter (deels) betaald ouderschapsverlof opnemen. Dit geldt alleen voor de eerste 9 weken die opgenomen worden. Deze 9 weken betaald verlof moeten echter wel opgenomen worden binnen 12 maanden van de geboorte van het kind of binnen 12 maanden na opname in het gezin als het gaat om een adoptie- of pleegkind. Voorwaarde hiervoor is wel dat het adoptie- of pleegkind wel nog onder de 8 jaar moet zijn.

De ouderschapsverlof uitkering kan aangevraagd worden bij het UWV. Het bedraagt 50% van het dagloon tot een maximale uitkering van €113 per dag.

Waarom kiezen voor Buddee?

Buddee is de enige betaalbare en eenvoudige oplossing voor het Nederlandse mkb die je volledige HR en salarisadministratie automatiseert.

Eenvoudig

Met onze eenvoudige Plug & Play HR software ben je zo onderweg! Zonder dure implementatie.

Compleet

Volledige automatisering van HR en salarisadministratie! Ook als je meerdere bedrijven beheert binnen één groep.

Persoonlijk

Vanuit de basis ingericht naar Nederlandse wet- en regelgeving met uitstekende service.

Betaalbaar

HR software & Salarisadministratie uitbesteedt voor een voordelige prijs.

Dit zeggen onze klanten

Ontdek hoe Buddee meer dan 600 bedrijven helpt bij het verbeteren van hun HR-processen en salarisadministratie.

Lees alle klantverhalen

Ontdek wat Buddee kan doen voor jouw organisatie

Wij leggen je graag vrijblijvend uit wat onze software en diensten jou te bieden hebben.

Dit is wat je van ons kan verwachten:

Een persoonlijke tour door ons product
Passend advies gebaseerd op jouw situatie
Antwoorden op al jouw vragen

Integreer met onze partners

Bespaar tijd door Buddee te koppelen met je bestaande applicaties of bouw je eigen integraties via onze API.

Veelgestelde vragen

Bekijk hier onze meest gestelde vragen. Als je meer hulp nodig hebt, staan we klaar om je te helpen.

Voor wie is Buddee?

Buddee is ontwikkeld voor Nederlandse mkb-bedrijven die een oplossing zoeken voor hun gehele personeels- en salarisadministratie.

Ook werken wij met of voor boekhouders en hr-consultants die de salarisadministratie van hun klanten aan ons uitbesteden omdat zij zelf geen specialisten in dienst hebben.

Kan ik een vrijblijvende demo krijgen?

Uiteraard! Via deze link kan je een online demonstratie inplannen. We laten dan graag zien hoe we je personeels- en salarisadministratie kunnen vereenvoudigen.

Zijn er opstartkosten voor Buddee?

Nee! Wij zijn er van overtuigd dat Buddee zo eenvoudig is om in te richten en te gebruiken dat we je kosteloos helpen je Buddee account voor alle HR-zaken in te richten.

Mocht je ook je volledige salarisadministratie aan Buddee uitbesteden dan kunnen, voor het overnemen van het dossier van je huidige administrateur, opstartkosten van toepassing zijn. Neem hiervoor contact met ons op!

Koppelen jullie ook met andere software?

Jazeker!

Wij koppelen onder andere met Nmbrs, de nr. 1 salarisadministratie-software in Nederland. Mocht je de salarisadministratie aan Buddee uitbesteden dan verwerken we deze zelf ook in deze ISAE 3402 Type II gecertificeerde software aan de achterkant. Nmbrs koppelt op haar beurt weer met alle gebruikelijke boekhoudpakketten voor onder andere je loonjournaalposten.

Wij integreren ook met planningstools zoals Shiftbase. Op onze integratie-pagina zie je welke koppelingen we momenteel hebben.

Hoe gaat Buddee om met (data)veiligheid en AVG / GDPR?

Personeelsgegevens zijn gevoelige data en daarom doen wij er alles aan om al jouw data AVG-conform te beveiligen. Met 2FA, rechtenbeheer, Europese servers (AWS) en gebruik van ISAE 3402 Type II gecertificeerde salarisadministratie-software van NMBRS, staat veiligheid bij ons voorop.

Welke functionaliteiten heeft Buddee?

Buddee is een alles-in-één HR-platform gericht op het Nederlandse mkb. We voorzien in alle belangrijke functies die je als ondernemer nodig hebt om al je volledige personeelsadministratie eenvoudig te regelen.

Bekijk alle mogelijkheden →

Kan ik Buddee gratis uitproberen?

Uiteraard! Je kan de HR-software van Buddee 14 dagen kosteloos uitproberen.

Kan ik ook zelf loonstroken maken?

Nee. Bij Buddee zijn wij van mening dat salarisadministratie in de meeste gevallen te complex is om zelf te doen als je geen specialist bent. Onze experts zijn salarisadministrateur van beroep, volgen de wet- en regelgeving op de voet en helpen je met vraagstukken indien nodig. Uiteraard zijn alle mutaties te exporteren om in te laden in de gangbare salarisadministratietools.

Kan ik verschillende rechten toewijzen aan mijn medewerkers en externe adviseurs?

Buddee voorziet in flexibele en uitgebreide instellingen van rollen & rechten voor verschillende type gebruikers zoals medewerkers, managers, HR-managers, externe (salaris) administrateurs etc.

Wij helpen je indien gewenst graag kosteloos deze rechten in te richten.