Wat zijn de regels omtrent thuiswerk locaties voor werknemers?

Sinds het uitbreken van de corona pandemie is het thuiswerken steeds populairder geworden. Het biedt meer flexibiliteit aan werknemers en het kan leiden tot een betere balans tussen het werk en privéleven. Het is in Nederland belangrijk dat werknemers kunnen thuiswerken onder veilige en gezonde omstandigheden. Hierom zijn er een aantal regels en richtlijnen die gelden voor thuiswerk locaties voor werknemers in Nederland, zodat zowel werkgevers als werknemers op de hoogte zijn van de vereisten en verantwoordelijkheden die er horen bij thuiswerken. 

 

Wettelijke regels omtrent thuiswerken 

In Nederland zijn er geen officiële wetten omtrent thuiswerken, wel zijn er een aantal regels en richtlijnen opgesteld. Een aantal belangrijke regels en richtlijnen zijn:

Arbowetgeving 

Ook als de werknemers thuiswerken, ben je als werkgever verplicht volgens de arbowet om een veilige en gezonde werkomgeving te bieden. Een werkgever moet van elke thuiswerkplek de arbeidsomstandigheden beoordelen en, als dat nodig is, aanpassingen doen. 

Verzekeringen

Werknemers die vanaf huis werken zijn ook verzekerd tegen arbeidsongevallen en beroepsziekten. Deze regel geldt alleen als de werkplek voldoet aan de eisen van de arbowet. 

Kosten

De werkgever blijft verantwoordelijk voor de kosten van de thuiswerkplek. De werkgever moet bijvoorbeeld de kosten van het aanschaffen van een goede bureaustoel vergoeden. 

Afspraken 

Het is belangrijk dat werkgevers en werknemers van tevoren afspraken maken over de arbeidsvoorwaarden bij het thuiswerken. Dit gaat bijvoorbeeld over de werktijden, de bereikbaarheid en de verantwoordelijkheden. 

Privacy 

Het is belangrijk dat de werkgever ervoor zorgt dat de privacy van de werknemer bij thuiswerken gewaarborgd blijft. Dit betekent dat vertrouwelijke informatie niet ongeautoriseerd toegankelijk mag zijn voor derden. 

Regels die bedrijven over het algemeen toepassen 

Regels en richtlijnen die gehanteerd worden door bedrijven omtrent thuiswerken kunnen per bedrijf anders zijn en zijn afhankelijk van het beleid en cultuur van de organisatie. Wel zijn er een aantal veel voorkomende regels die bedrijven hanteren, een aantal hiervan zijn: 

  1. Afspraken: Maak met de werknemers afspraken over de gewenste werktijden, bereikbaarheid en de verantwoordelijkheden bij thuiswerken. 
  2. Werkplek: Werknemers krijgen richtlijnen over hoe hun thuiswerkplek moet worden ingericht om te zorgen dat deze voldoet aan de arbowetgeving.
  3. Communicatie: Goede communicatie middelen moeten worden beschikbaar gesteld zodat werknemers kunnen blijven samenwerken en communiceren met de organisatie.  
  4. Veiligheid: Werknemers krijgen richtlijnen van de organisatie over het veilig opslaan en verwerken van de bedrijfsgegevens bij thuiswerken.
  5. Controle en begeleiding: Werknemers worden gecontroleerd en begeleid op het werk dat thuis is gedaan. Dit kan door middel van regelmatige check-ins, meetbare doelen opstellen en feedback geven. 

Ondanks dat de regels en richtlijnen per bedrijf kunnen verschillen zijn bedrijven wel verplicht om ervoor te zorgen dat werknemers die thuiswerken veilig en gezond kunnen werken. 

Bij welke sectoren is thuiswerken mogelijk 

In principe kan thuiswerken in bijna elke sector worden toegepast, bij sommige sectoren is dit echter een stuk makkelijker te implementeren dan bij andere. Een aantal sectoren waarbij thuiswerken veel voorkomt zijn: 

  • ICT en technologie: Omdat veel van de werkzaamheden in deze sector digitaal plaatsvinden, is het gemakkelijk om dit vanuit huis te kunnen uitvoeren. 
  • Zakelijke dienstverlening: Vaak kunnen werkzaamheden zoals administratie, boekhouding en marketing gedeeltelijk of volledig vanuit huis worden uitgevoerd. 
  • Advies- en consultancybureaus: In deze sector wordt al vaak op afstand gewerkt met klanten, dus vanaf huis werken is niet ongewoon. 
  • Onderwijs: In sommige gevallen van onderwijs kan er vanuit huis gewerkt worden, zoals het ontwikkelen van lesmateriaal en het op afstand begeleiden van studenten. Vanaf huis lesgeven is mogelijk, maar niet wenselijk aangezien leerlingen een stuk begeleiding hiermee kwijt raken.
  • Media en communicatie: In deze sector kunnen werkzaamheden zoals schrijven makkelijk vanuit huis worden verricht. 

Ondanks dat er in veel sectoren mogelijkheid is om thuis te werken, zijn niet alle werkzaamheden geschikt hiervoor. Werkzaamheden, zoals in de bouw en zorg, waar fysieke aanwezigheid vereist is, zijn niet geschikt voor thuiswerken. Daarnaast hangt het toestaan van thuiswerken ook af van de bedrijfscultuur en het beleid van het bedrijf. 

Conclusie 

Er zijn in Nederland verschillende regels en richtlijnen opgesteld om werknemers te helpen om onder veilige en gezonde omstandigheden thuis te kunnen werken. Werkgevers moeten ervoor zorgen dat de thuiswerkplek voldoet aan de Arbowetgeving en werknemers moeten zich houden aan de afspraken en richtlijnen die zijn opgesteld met betrekking tot werktijd, bereikbaarheid en werkzaamheden. Het is belangrijk dat zowel werkgevers als werknemers zich aan de afspraken en richtlijnen van thuiswerken houden, zodat er ook bij thuiswerken een prettige en veilige werkomgeving is. Naar verwachting zal thuiswerken een blijvend deel uitmaken van het werkende leven, het is daarom belangrijk de kwaliteit van thuiswerk locaties en de bijbehorende regelgeving te blijven verbeteren. 

Waarom kiezen voor Buddee?

Buddee is de enige betaalbare en eenvoudige oplossing voor het Nederlandse mkb die je volledige HR en salarisadministratie automatiseert.

Eenvoudig

Met onze eenvoudige Plug & Play HR software ben je zo onderweg! Zonder dure implementatie.

Compleet

Volledige automatisering van HR en salarisadministratie! Ook als je meerdere bedrijven beheert binnen één groep.

Persoonlijk

Vanuit de basis ingericht naar Nederlandse wet- en regelgeving met uitstekende service.

Betaalbaar

HR software & Salarisadministratie uitbesteedt voor een voordelige prijs.

Dit zeggen onze klanten

Ontdek hoe Buddee meer dan 600 bedrijven helpt bij het verbeteren van hun HR-processen en salarisadministratie.

Lees alle klantverhalen

Ontdek wat Buddee kan doen voor jouw organisatie

Wij leggen je graag vrijblijvend uit wat onze software en diensten jou te bieden hebben.

Dit is wat je van ons kan verwachten:

Een persoonlijke tour door ons product
Passend advies gebaseerd op jouw situatie
Antwoorden op al jouw vragen

Integreer met onze partners

Bespaar tijd door Buddee te koppelen met je bestaande applicaties of bouw je eigen integraties via onze API.

Veelgestelde vragen

Bekijk hier onze meest gestelde vragen. Als je meer hulp nodig hebt, staan we klaar om je te helpen.

Voor wie is Buddee?

Buddee is ontwikkeld voor Nederlandse mkb-bedrijven die een oplossing zoeken voor hun gehele personeels- en salarisadministratie.

Ook werken wij met of voor boekhouders en hr-consultants die de salarisadministratie van hun klanten aan ons uitbesteden omdat zij zelf geen specialisten in dienst hebben.

Kan ik een vrijblijvende demo krijgen?

Uiteraard! Via deze link kan je een online demonstratie inplannen. We laten dan graag zien hoe we je personeels- en salarisadministratie kunnen vereenvoudigen.

Zijn er opstartkosten voor Buddee?

Nee! Wij zijn er van overtuigd dat Buddee zo eenvoudig is om in te richten en te gebruiken dat we je kosteloos helpen je Buddee account voor alle HR-zaken in te richten.

Mocht je ook je volledige salarisadministratie aan Buddee uitbesteden dan kunnen, voor het overnemen van het dossier van je huidige administrateur, opstartkosten van toepassing zijn. Neem hiervoor contact met ons op!

Koppelen jullie ook met andere software?

Jazeker!

Wij koppelen onder andere met Nmbrs, de nr. 1 salarisadministratie-software in Nederland. Mocht je de salarisadministratie aan Buddee uitbesteden dan verwerken we deze zelf ook in deze ISAE 3402 Type II gecertificeerde software aan de achterkant. Nmbrs koppelt op haar beurt weer met alle gebruikelijke boekhoudpakketten voor onder andere je loonjournaalposten.

Wij integreren ook met planningstools zoals Shiftbase. Op onze integratie-pagina zie je welke koppelingen we momenteel hebben.

Hoe gaat Buddee om met (data)veiligheid en AVG / GDPR?

Personeelsgegevens zijn gevoelige data en daarom doen wij er alles aan om al jouw data AVG-conform te beveiligen. Met 2FA, rechtenbeheer, Europese servers (AWS) en gebruik van ISAE 3402 Type II gecertificeerde salarisadministratie-software van NMBRS, staat veiligheid bij ons voorop.

Welke functionaliteiten heeft Buddee?

Buddee is een alles-in-één HR-platform gericht op het Nederlandse mkb. We voorzien in alle belangrijke functies die je als ondernemer nodig hebt om al je volledige personeelsadministratie eenvoudig te regelen.

Bekijk alle mogelijkheden →

Kan ik Buddee gratis uitproberen?

Uiteraard! Je kan de HR-software van Buddee 14 dagen kosteloos uitproberen.

Kan ik ook zelf loonstroken maken?

Nee. Bij Buddee zijn wij van mening dat salarisadministratie in de meeste gevallen te complex is om zelf te doen als je geen specialist bent. Onze experts zijn salarisadministrateur van beroep, volgen de wet- en regelgeving op de voet en helpen je met vraagstukken indien nodig. Uiteraard zijn alle mutaties te exporteren om in te laden in de gangbare salarisadministratietools.

Kan ik verschillende rechten toewijzen aan mijn medewerkers en externe adviseurs?

Buddee voorziet in flexibele en uitgebreide instellingen van rollen & rechten voor verschillende type gebruikers zoals medewerkers, managers, HR-managers, externe (salaris) administrateurs etc.

Wij helpen je indien gewenst graag kosteloos deze rechten in te richten.