Wat is Employee Self Service?

De term Employee Self Service (ESS) wordt veel gebruikt als we het hebben over HRM software. Het doorgeven van de gewerkte uren, verlof aanvragen of ziekmelden via e-mail behoort tot verleden tijd door de komst van Employee Self Service. HR Software met Employee Self Service biedt namelijk mogelijkheden aan je werknemers op het gebied van personeelsadministratie. Je werknemers kunnen een stuk zelfstandiger te werk gaan, gezien zij op elk moment online hun eigen persoonlijke informatie kunnen inzien en wijzigen. Tevens hebben je werknemers ook toegang tot andere gegevens met betrekking tot het verzette werk. Zo kunnen je werknemers zelf eenvoudig verlof aanvragen of hun eigen gewerkte uren en overuren registreren.

De voordelen

Omdat je werknemers in realtime beschikken over alle informatie, op elk moment dat ze maar willen, nemen het aantal aanvragen bij de personeelsafdeling flink af. Tevens heeft ESS een positieve invloed op de efficiĆ«ntie binnen je bedrijf: met een druk op de knop kunnen je werknemers allerlei handelingen zelf uitvoeren. Verlof aanvragen vanuit de auto? Check. Ziekmelden vanaf de bank? Check. Uren registreren vanuit de trein? Check. Weg met de handmatige invoer en losse excelsheets. Je werknemers worden en voelen zich door de implementatie van ESS en de daaropvolgende transparante personeelsadministratie ook een stuk meer betrokken. 

Al met al bespaar je dus veel tijd, geld, papier en personeel met ESS. Maar bovenal zorgt Employee Self Service ervoor dat HR managers zich minder bezig hoeven te houden met de administratie en weer kunnen gaan focussen op hetgeen dat echt belangrijk is: het personeel.