"The greatest asset of a company is its people" heeft zakenman Jorge Paulo Lemann eens uitgesproken. En daar houden wij graag aan vast. Want ook bij Buddee vinden wij werknemers belangrijk en zien wij het verzorgen van je personeel als goed gastheerschap. Je wilt ervoor zorgen dat je werknemers goed op hun plek zitten en goed verzorgd worden, van begint tot eind. Tevreden en gemotiveerde werknemers zijn niet alleen meer betrokken, ze zetten zich over het algemeen ook meer in voor hun werk dan werknemers die elke dag ontevreden en ongemotiveerd naar hun werk gaan. Deze laatste groep werknemers zal uiteindelijk een negatief gevolg hebben op het bedrijfsresultaat en het imago. Want wat je voelt, straal je uit. En als werkgever wil je geen negatief imago.
Een van de manieren om je werknemers tevreden te houden, is uiteraard het tijdig en correct betalen van hun maandelijkse salaris. Maar door zo nu en dan een additionele beloning uit te geven, zorg je ervoor dat je werknemers net dat extra stapje willen zetten voor je. Tevens wil je hen erkenning geven en bedanken voor de inzet die zij tonen. Tijd om dus even stil te staan bij drie diverse manieren van belonen!
Belonen loont
Door je werknemers zo nu en dan te belonen, motiveer je ze hier niet alleen mee maar laat jij je personeel ook zien dat je hen waardeert en zorg je voor een fijne en positieve werksfeer. Dubbele winstpakker! Daarom doe je er goed aan om als werkgever eens na te denken over vernieuwende secundaire voorwaarden en alternatieve manieren van belonen, naast het uitgeven van het maandelijkse salaris. Hieronder geven wij drie voorbeelden van belonen waarvan wij denken dat die motiverend werken. Doe er je voordeel mee!
1. Betaalde sabbatical
Tevreden werknemers die met plezier naar hun werk gaan en goed op hun plek zitten, blijven vaak een lange tijd bij hetzelfde bedrijf werken. Deze loyale werknemers mag je naar onze mening daarom zeker eens belonen! Denk bijvoorbeeld aan een betaalde sabbatical van anderhalve maand voor elke werknemer die vijf jaar bij je in dienst is. Of ga in gesprek met de betreffende werknemer om samen tot een 'regeling' te komen omtrent een betaalde sabbatical. Door deze vorm van belonen laat je je werknemer nog eens even extra zien hoe erg je hem of haar waardeert en geef je jouw werknemer ook de tijd om eens bij zichzelf en de eigen ontwikkeling stil te staan. Het resultaat? Een happy werknemer die nóg beter terugkeert.
2. Extra vakantiedagen winnen
Werken is leuk, maar vrije dagen zijn vaak nóg leuker. Daarnaast zorgt het af en toe vrij nemen en/of op vakantie gaan voor een positieve invloed op de welzijn van je werknemers. Daarom kan het inzetten van vakantiedagen als beloning een goed idee zijn, voor zowel jou en je werknemers. Zo kun je eens in de zoveel tijd een wedstrijd organiseren binnen je bedrijf met als beloning een aantal extra vakantiedagen. Moet er voor een nieuwe klant een pitch worden gemaakt? Wie de beste pitch heeft opgesteld, wint vakantiedagen. Zo maak je er ook nog eens iets leuks van!
3. Aandelen in het bedrijf
Door je werknemers mee te laten doen in je bedrijf door middel van aandelen, creëer je meer betrokkenheid, meer motivatie en verhoog je de medewerkersparticipatie. Ga maar bij jezelf na; zodra iets ook directe invloed op jou kan hebben, wil je nog liever dat het gaat lukken en doe je extra veel je best. Zo dus ook wanneer je jouw werknemers deel uit laten maken van je bedrijf. Medewerkersparticipatie verhoogt direct loyaliteit, verlaagt het direct verloop en verzuim van werknemers én maakt het bedrijf beter bestand tegen een crisis.
Ook immateriële zaken zijn belangrijk
De hierboven genoemde vormen van belonen zijn natuurlijk niet de enige drie manieren. Door in gesprek te gaan met je werknemers, kom je erachter waar je werknemers waarde aan hechten, en kun je het beloningsbeleid hier een beetje op aanpassen. Daarnaast is het af en toe bieden van een additionele beloning bovenop het salaris ook zeker niet de enige manier die bijdraagt aan de motivatie en betrokkenheid van je werknemers. Voor elke werknemer zijn de drijfveren weer anders, maar over het algemeen komt motivatie en betrokkenheid ook voort uit onder andere gehoord worden, verantwoording krijgen en empathisch leiderschap.