Til je secundaire arbeidsvoorwaarden naar een hoger niveau met deze voorbeelden!

De extra voorwaarden bovenop de primaire arbeidsvoorwaarden die jij als werkgever afspreekt met je werknemer, zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden. Secundaire voorwaarden zijn vaak flexibel maar moeten ook in het arbeidscontract komen te staan. Denk bijvoorbeeld aan een reiskostenvergoeding, uitgebreide lunch of een auto of laptop op de zaak. Deze extra beloningen en secundaire arbeidsvoorwaarden bovenop het salaris, zorgen ervoor dat je werknemers betrokken en gemotiveerd worden en blijven.

De standaard secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een laptop van de zaak of een reiskostenvergoeding doen het nog steeds goed. Maar het zijn juist de vernieuwende creatieve secundaire arbeidsvoorwaarden die ervoor gaan zorgen dat jouw werknemers net dat ene extra stapje zullen zetten. Dit heeft niet alleen een positieve invloed op jouw werknemers; het zal ook je bedrijfsontwikkeling, -effectiviteit en -cultuur ten goede doen. Je zult merken dat je binnen no time een plekje weet te bemachtigen bij de beste werkgevers van het jaar!

Vijf ideeën voor creatieve en vernieuwende arbeidsvoorwaarden

Elk bedrijf is anders. Er werken ander soort mensen, die op hun beurt weer blij worden van andere dingen. Daarom kom jij alleen achter de beste secundaire arbeidsvoorwaarden wanneer je eens met je werknemers in gesprek gaat en vraagt waar zij nou echt blij van worden. Op basis daarvan kun je kijken wat haalbaar is en kun je een beleid opstellen. Voor nu hopen we dat onderstaande voorbeeld voor een goede dosis inspiratie zorgen!

1. Sporten op of buiten werk

Vitaliteitsmanagement wordt steeds belangrijker. Het is niet heel gek dat bedrijfsfitness dan ook steeds vaker wordt aangeboden als secundaire arbeidsvoorwaarde. Als werkgever kun je bijvoorbeeld het sportabonnement voor je werknemers volledig vergoeden of je kunt jouw werknemers op kantoor laten sporten, mits hier de ruimte voor is. Door bedrijfsfitness te bieden, stimuleer je de gezondheid en welzijn van je werknemers. Daarbij verzuimt een sportende werknemers gemiddeld 6 dagen minder per jaar.

Het Zweedse vastgoedbedrijf Bostads AB Mimer bracht vitaliteit onder het personeel naar een volgend level. Om het sporten te stimuleren en het hoge ziekteverzuim te verlagen, wordt bij het Zweedse bedrijf aan de werknemers per gesport uur, 12 minuten extra vakantie gegeven. Per jaar kunnen de werknemers maximaal een week extra vakantie erbij sporten.

2. Oor voor mentale gezondheid

Hoewel fysieke gezondheid heel belangrijk is, moeten we geen afbreuk doen aan het belang van mentale gezondheid. Soms kan een hoge werkdruk of een niet goede werk- en privébalans zorgen voor een niet fitte werknemer. Op die momenten is het verstandig om onder andere een luisterend oor te bieden en verzuim te voorkomen voordat het te laat is. Net als de Utrechtse start-up Trengo kun je dit doen door samen te werken met Openup. Hier kunnen je werknemers op een laagdrempelige manier met een erkende psycholoog videobellen en/of chatten.

3. Voucher voor een off-day

Iedereen heeft wel eens last van een off-day. Zo een dag waarbij je met het verkeerde been uit bed bent gestapt, alles vanaf dat moment in de soep loopt en je dus gewoon het liefst niet meer de deur uitgaat. Het resultaat? Een chagrijnige werknemer. En die wil je liever niet op kantoor, want de sfeer wordt daar niet beter op. Gun je werknemers daarom een voucher voor een vrije dag op hun 'off-day'. Je werknemers kunnen eenmaal per jaar deze voucher inzetten op een moment naar keuze, zonder dat dit ten koste gaat van hun vakantiedagen. Ze zullen het waarderen!

4. Kinderopvang op werk of oppas thuis

Soms is het voor je werknemers met kinderen lastig om te allen tijde opvang te regelen voor hun kinderen. Als zij geen opvang kunnen regelen, kunnen zij niet met een gerust hart werken óf in sommige gevallen helemaal niet naar werk komen. Juist voor deze werknemers is het fijn als er de mogelijkheid is om af en toe gebruik te maken van kinderopvang op het werk of je werknemers te ontzorgen met een oppas aan huis. Zo kunnen je werknemers zich weer focussen op het werk en zorgt het ook voor dat ene extra stapje werknemersbetrokkenheid. Benieuwd naar de mogelijkheden hiervoor? Neem eens een kijkje bij Charly Cares Business. Zij bieden diverse mogelijkheden omtrent het regelen van een oppas voor je werknemers.

5. Ontspanning abonnement naar keuze

Een goede balans tussen werk en privé is van belang voor de welzijn van je werknemers. Daarbij is het belangrijk dat je werknemers naast hun werk, ook genoeg tijd overhouden voor voldoende ontspanning. De een haalt ontspanning uit kranten of tijdschriften lezen en de ander ontspant pas op het moment dat Netflix of een andere streamingdienst aan gaat.

Biedt daarom een lijst met verschillende vergoede krant-, tijdschrift- en streamdienst abonnementen en laat je werknemers één abonnement daaruit kiezen.

De mogelijkheden zijn oneindig

Deze vijf voorbeeld van moderne secundaire arbeidsvoorwaarden zijn maar een kleine greep uit de tientallen mogelijkheden die er zijn. Je kunt het werkelijk waar zo gek en creatief maken zoals je zelf wilt. Daarbij is het belangrijk dat het past bij jouw bedrijf en dat het ook daadwerkelijk jouw werknemers ten goede doet. Succes!

Beheer secundaire arbeidsvoorwaarden met Buddee 

In samenwerking met partner YourCampus, helpt Buddee bedrijven om hun employee benefits programma's effectief te beheren en tegelijkertijd de tevredenheid en betrokkenheid van werknemers te verhogen. Hierdoor kunnen bedrijven niet alleen concurrerend blijven in de arbeidsmarkt, maar ook een aantrekkelijker werkgever worden voor zowel huidige als potentiële werknemers.

Waarom kiezen voor Buddee?

Buddee is de enige betaalbare en eenvoudige oplossing voor het Nederlandse mkb die je volledige HR en salarisadministratie automatiseert.

Eenvoudig

Met onze eenvoudige Plug & Play HR software ben je zo onderweg! Zonder dure implementatie.

Compleet

Volledige automatisering van HR en salarisadministratie! Ook als je meerdere bedrijven beheert binnen één groep.

Persoonlijk

Vanuit de basis ingericht naar Nederlandse wet- en regelgeving met uitstekende service!

Betaalbaar

HR software & Salarisadministratie uitbesteedt voor een voordelige prijs!

Ontdek wat Buddee kan doen voor jouw organisatie

Wij leggen je graag vrijblijvend uit wat onze software en diensten jou te bieden hebben.

Dit is wat je van ons kan verwachten:

Een persoonlijke tour door ons product
Passend advies gebaseerd op jouw situatie
Antwoorden op al jouw vragen

Integreer met onze partners

Bespaar tijd door Buddee te koppelen met je bestaande applicaties of bouw je eigen integraties via onze API.

Veelgestelde vragen

Bekijk hier onze meest gestelde vragen. Als je meer hulp nodig hebt, staan we klaar om je te helpen.

Voor wie is Buddee?

Buddee is ontwikkeld voor Nederlandse mkb-bedrijven die een oplossing zoeken voor hun gehele personeels- en salarisadministratie.

Ook werken wij met of voor boekhouders en hr-consultants die de salarisadministratie van hun klanten aan ons uitbesteden omdat zij zelf geen specialisten in dienst hebben.

Kan ik een vrijblijvende demo krijgen?

Uiteraard! Via deze link kan je een online demonstratie inplannen. We laten dan graag zien hoe we je personeels- en salarisadministratie kunnen vereenvoudigen.

Zijn er opstartkosten voor Buddee?

Nee! Wij zijn er van overtuigd dat Buddee zo eenvoudig is om in te richten en te gebruiken dat we je kosteloos helpen je Buddee account voor alle HR-zaken in te richten.

Mocht je ook je volledige salarisadministratie aan Buddee uitbesteden dan kunnen, voor het overnemen van het dossier van je huidige administrateur, opstartkosten van toepassing zijn. Neem hiervoor contact met ons op!

Koppelen jullie ook met andere software?

Jazeker!

Wij koppelen onder andere met Nmbrs, de nr. 1 salarisadministratie-software in Nederland. Mocht je de salarisadministratie aan Buddee uitbesteden dan verwerken we deze zelf ook in deze ISAE 3402 Type II gecertificeerde software aan de achterkant. Nmbrs koppelt op haar beurt weer met alle gebruikelijke boekhoudpakketten voor onder andere je loonjournaalposten.

Wij integreren ook met planningstools zoals Shiftbase. Op onze integratie-pagina zie je welke koppelingen we momenteel hebben.

Hoe gaat Buddee om met (data)veiligheid en AVG / GDPR?

Personeelsgegevens zijn gevoelige data en daarom doen wij er alles aan om al jouw data AVG-conform te beveiligen. Met 2FA, rechtenbeheer, Europese servers (AWS) en gebruik van ISAE 3402 Type II gecertificeerde salarisadministratie-software van NMBRS, staat veiligheid bij ons voorop.

Welke functionaliteiten heeft Buddee?

Buddee is een alles-in-één HR-platform gericht op het Nederlandse mkb. We voorzien in alle belangrijke functies die je als ondernemer nodig hebt om al je volledige personeelsadministratie eenvoudig te regelen.

Bekijk alle mogelijkheden →

Kan ik Buddee gratis uitproberen?

Uiteraard! Je kan de HR-software van Buddee 14 dagen kosteloos uitproberen.

Kan ik ook zelf loonstroken maken?

Nee. Bij Buddee zijn wij van mening dat salarisadministratie in de meeste gevallen te complex is om zelf te doen als je geen specialist bent. Onze experts zijn salarisadministrateur van beroep, volgen de wet- en regelgeving op de voet en helpen je met vraagstukken indien nodig. Uiteraard zijn alle mutaties te exporteren om in te laden in de gangbare salarisadministratietools.

Kan ik verschillende rechten toewijzen aan mijn medewerkers en externe adviseurs?

Buddee voorziet in flexibele en uitgebreide instellingen van rollen & rechten voor verschillende type gebruikers zoals medewerkers, managers, HR-managers, externe (salaris) administrateurs etc.

Wij helpen je indien gewenst graag kosteloos deze rechten in te richten.