Afspraken met je werknemers zijn erg belangrijk. Sommige afspraken zoals loon, arbeidsduur en vakantiedagen leg je al met je werknemers vast in de individuele arbeidscontracten. Voor andere afspraken die bijvoorbeeld voor iedereen in de organisatie gelden, is het handiger deze afspraken in één document vastleggen. Bijvoorbeeld in een personeelshandboek.
Een personeelshandboek is een handig document waarin je de bedrijfsregels, bedrijfscultuur, gedragsregels en andere algemene afspraken van en over je organisatie kunt vastleggen. Dit is niet verplicht maar wel aan te raden. Zo weet iedereen in de organisatie waar hij of zij aan toe is en voorkom je discussies. Tevens geeft het zowel je oude als nieuwe werknemers een goed beeld over je organisatie.
Welke onderwerpen komen aan bod in een personeelshandboek?
Omdat een personeelshandboek niet per wet verplicht is, is er ook geen vaste opmaak of structuur dat aangehouden moet worden. De inhoud en omvang van dit document varieert sterk en ook de benaming zijn verschillend. De een noemt het een personeelshandboek en de ander noemt het een bedrijfsreglement.
Bij het maken van een dergelijk document is het echter wel belangrijk dat je als bedrijf zijnde goed nadenkt over hoe je dingen in je bedrijf wilt regelen en wat voor cultuur je wilt nastreven. Vaak is de inhoud van een personeelshandboek een mengeling van arbeidsvoorwaarden en gedragsregels. De arbeidsvoorwaarden in het personeelshandboek kunnen in de toekomst niet zomaar weer in negatieve zin aangepast worden. De gedragsregels mogen echter wel eenzijdig gewijzigd worden, gezien deze niet vallen onder het begrip 'arbeidsvoorwaarden'.
Een aantal onderwerpen die sowieso handig zijn om mee te nemen:
- De normen en waarden van de organisatie
- Huis- en gedragsregels
- Veiligheidsvoorschriften
- Kledingvoorschriften
- Uitleg en afspraken over werktijden en overwerken
- Vakantie- en verlofbeleid
- Pensioenregelingen
- Opleidingsfaciliteiten
- Regelingen over woon-werkverkeer
De bovenstaande onderwerpen zijn meer een enkele uit de eindeloze mogelijkheden. Je kunt het zo kort of uitgebreid maken als je wilt. Uiteindelijk bepaal jij als werkgever zelf wat je hierin wel en niet meeneemt.