Wat bespreek je bij beoordelingsgesprekken met werknemers?

Een beoordelingsgesprek is een gesprek tussen jou als leidinggevende en een medewerker, hierin wordt het functioneren van deze medewerker besproken. Het beoordelingsgesprek heeft als doel de prestaties en ontwikkeling van de medewerker te evalueren en op basis hiervan afspraken te maken over de nieuwe doelstellingen en toekomstige ontwikkelingsmogelijkheden.

Tijdens een beoordelingsgesprek wordt er onder andere gekeken naar de doelstellingen die tijdens het vorige beoordelingsgesprek zijn opgesteld en of/hoe deze behaald zijn. Daarnaast wordt er gekeken hoe een medewerker functioneert in zijn of haar rol en naar de eventuele sterke punten en verbeterpunten. Het is belangrijk om een beoordelingsgesprek op een constructieve manier te voeren, waarbij de nadruk wordt gelegd op het bespreken van ontwikkelingsmogelijkheden en het stimuleren van groei.

Aan het einde van het beoordelingsgesprek worden er nieuwe afspraken gemaakt over de doelstellingen en ontwikkelingsmogelijkheden voor de volgende beoordelingsperiode. Vaak wordt hieruit een persoonlijk ontwikkelingsplan of een individuele opleidingsplan gemaakt.                                                              

Zo bereid je je beoordelingsgesprek voor

Als medewerker

  • Neem de aangegeven agendapunten van te voren door
  • Hoe ging je afgelopen jaar / reflecteer op eigen functioneren
  • Kijk terug naar vorige beoordelingsgesprekken die je hebt gehad
  • Maak een lijst met vragen die je beantwoord wilt hebben in het gesprek
  • Bereid mogelijke feedback die je gaat krijgen voor 

Als leidinggevende

  • Verzamel zoveel mogelijk informatie over het functioneren van je medewerker
  • Verdiep je in de vastgesteld beoordelingscriteria
  • Pak het persoonlijk ontwikkelingsplan erbij om te bekijken  
  • Bereid je voor op mogelijke vragen van de medewerker
  • Plan het gesprek ruim van tevoren en reserveer voldoende tijd

Uit deze onderdelen bestaat een beoordelingsgesprek

1. Agendapunten 

Wanneer je als leidinggevende een beoordelingsgesprek aankondigt is het belangrijk om een agenda op te stellen. In deze agenda staan de punten die je tijdens het gesprek wilt voeren, het doel van het gesprek, de duur en tijdstip hiervan. De agenda wordt voordat het gesprek plaatsvindt aan de medewerker gestuurd om door te nemen.

2. Inleiding

Als leidinggevende open jij het gesprek en geeft aan je medewerker aan waarvoor het gesprek bedoeld is. Tijdens de inleiding worden ook de agendapunten besproken en kan de medewerker nog gespreksonderwerpen toevoegen aan de agenda. Van te voren wordt aangegeven aan de medewerker wat de beoordelingscriteria zijn. Als laatste wordt geef je aan hoe lang het gesprek zal duren.  

3. Terugblik

Samen met de medewerker kijk je terug op de afgelopen periode en bespreek je de doelstellingen die toen zijn gesteld en welke van deze doelstellingen zijn behaald en hoe deze zijn behaald door de medewerker.

4. Beoordeling  

Hierna bespreek je als leidinggevende de beoordeling van de medewerker op basis van het functioneren en de behaalde resultaten. Bij de beoordeling komen sterke punten, verbeterpunten en eventuele knelpunten aan bod. Zorg dat de beoordeling helder is en dat er geen verwarring kan voorkomen. Onderbouw je beoordeling met waarnemingen en feiten en voorkom dat je tijdens het gesprek persoonlijk wordt.

5. Reactie 

Nadat je de beoordeling hebt besproken geef je de medewerker de kans hierop te reageren. Het is belangrijk als leidinggevende om goed naar de medewerkers te luisteren en tussen door het gesprek samen te vatten. Wanneer de mening van de medewerker niet duidelijk is, blijf doorvragen zodat je het kan begrijpen.

6. Ontwikkeling

Als de medewerker zijn of haar reactie heeft gegeven wordt er besproken welke ontwikkelingsmogelijkheden er zijn. Deze ontwikkelingsmogelijkheden kunnen bestaan uit opleidingen, cursussen en trainingen maar ook mogelijke veranderingen in taken en verantwoordelijkheden.

7. Doelstellingen 

Daarnaast worden er nieuwe doelstellingen opgesteld voor de volgende beoordelingsperiode en wordt er gekeken hoe deze doelstellingen kunnen worden behaald door de medewerker. Ook wordt er afgesproken binnen welke termijnen verschillende doelstellingen behaald moeten worden.

8. Afsluiting  

Als leidinggevende sluit je het gesprek af door het gesprek samen te vatten en de vervolgstappen, zoals eventuele vervolggesprekken en het vastleggen van afspraken, bespreekt. Zorg ervoor dat het beoordelingsgesprek altijd positief afgesloten wordt, door bijvoorbeeld de medewerker te bedanken voor de inzet tijdens het gesprek.

Waarom een beoordelingsgesprek belangrijk is

Een belangrijk onderdeel voor het beoordelen en verbeteren van het functioneren van medewerkers is een beoordelingsgesprek. Het gesprek biedt jou als leidinggevende de mogelijkheid om het functioneren van je medewerkers te beoordelen en om te kijken of de gestelde doelen en verwachtingen zijn gehaald. Hierdoor kan je gericht werken aan de ontwikkeling van je medewerkers en deze stimuleren om te groeien en verder te ontwikkelen.

Een beoordelingsgesprek kan daarnaast ook een positief effect hebben op de motivatie en betrokkenheid van medewerkers. Door te laten zien dat hun prestaties gewaardeerd worden en door ontwikkelingsmogelijkheden te bespreken, kunnen medewerkers zich meer gewaardeerd voelen en gemotiveerd raken. Ook kan het gesprek bijdragen aan een betere samenwerking tussen jou als leidinggevende en werknemer.

Een beoordelingsgesprek is dus belangrijk voor beoordelen en verbeteren van een medewerkers functioneren, het stimuleren van motivatie en betrokkenheid en het verbeteren van de samenwerking tussen medewerker en leidinggevenden. Het is daarom belangrijk dat beoordelingsgesprekken regelmatig en zorgvuldig worden gevoerd binnen een organisatie.

Waarom kiezen voor Buddee?

Buddee is de enige betaalbare en eenvoudige oplossing voor het Nederlandse mkb die je volledige HR en salarisadministratie automatiseert.

Eenvoudig

Met onze eenvoudige Plug & Play HR software ben je zo onderweg! Zonder dure implementatie.

Compleet

Volledige automatisering van HR en salarisadministratie! Ook als je meerdere bedrijven beheert binnen één groep.

Persoonlijk

Vanuit de basis ingericht naar Nederlandse wet- en regelgeving met uitstekende service.

Betaalbaar

HR software & Salarisadministratie uitbesteedt voor een voordelige prijs.

Dit zeggen onze klanten

Ontdek hoe Buddee meer dan 600 bedrijven helpt bij het verbeteren van hun HR-processen en salarisadministratie.

Lees alle klantverhalen

Ontdek wat Buddee kan doen voor jouw organisatie

Wij leggen je graag vrijblijvend uit wat onze software en diensten jou te bieden hebben.

Dit is wat je van ons kan verwachten:

Een persoonlijke tour door ons product
Passend advies gebaseerd op jouw situatie
Antwoorden op al jouw vragen

Integreer met onze partners

Bespaar tijd door Buddee te koppelen met je bestaande applicaties of bouw je eigen integraties via onze API.

Veelgestelde vragen

Bekijk hier onze meest gestelde vragen. Als je meer hulp nodig hebt, staan we klaar om je te helpen.

Voor wie is Buddee?

Buddee is ontwikkeld voor Nederlandse mkb-bedrijven die een oplossing zoeken voor hun gehele personeels- en salarisadministratie.

Ook werken wij met of voor boekhouders en hr-consultants die de salarisadministratie van hun klanten aan ons uitbesteden omdat zij zelf geen specialisten in dienst hebben.

Kan ik een vrijblijvende demo krijgen?

Uiteraard! Via deze link kan je een online demonstratie inplannen. We laten dan graag zien hoe we je personeels- en salarisadministratie kunnen vereenvoudigen.

Zijn er opstartkosten voor Buddee?

Nee! Wij zijn er van overtuigd dat Buddee zo eenvoudig is om in te richten en te gebruiken dat we je kosteloos helpen je Buddee account voor alle HR-zaken in te richten.

Mocht je ook je volledige salarisadministratie aan Buddee uitbesteden dan kunnen, voor het overnemen van het dossier van je huidige administrateur, opstartkosten van toepassing zijn. Neem hiervoor contact met ons op!

Koppelen jullie ook met andere software?

Jazeker!

Wij koppelen onder andere met Nmbrs, de nr. 1 salarisadministratie-software in Nederland. Mocht je de salarisadministratie aan Buddee uitbesteden dan verwerken we deze zelf ook in deze ISAE 3402 Type II gecertificeerde software aan de achterkant. Nmbrs koppelt op haar beurt weer met alle gebruikelijke boekhoudpakketten voor onder andere je loonjournaalposten.

Wij integreren ook met planningstools zoals Shiftbase. Op onze integratie-pagina zie je welke koppelingen we momenteel hebben.

Hoe gaat Buddee om met (data)veiligheid en AVG / GDPR?

Personeelsgegevens zijn gevoelige data en daarom doen wij er alles aan om al jouw data AVG-conform te beveiligen. Met 2FA, rechtenbeheer, Europese servers (AWS) en gebruik van ISAE 3402 Type II gecertificeerde salarisadministratie-software van NMBRS, staat veiligheid bij ons voorop.

Welke functionaliteiten heeft Buddee?

Buddee is een alles-in-één HR-platform gericht op het Nederlandse mkb. We voorzien in alle belangrijke functies die je als ondernemer nodig hebt om al je volledige personeelsadministratie eenvoudig te regelen.

Bekijk alle mogelijkheden →

Kan ik Buddee gratis uitproberen?

Uiteraard! Je kan de HR-software van Buddee 14 dagen kosteloos uitproberen.

Kan ik ook zelf loonstroken maken?

Nee. Bij Buddee zijn wij van mening dat salarisadministratie in de meeste gevallen te complex is om zelf te doen als je geen specialist bent. Onze experts zijn salarisadministrateur van beroep, volgen de wet- en regelgeving op de voet en helpen je met vraagstukken indien nodig. Uiteraard zijn alle mutaties te exporteren om in te laden in de gangbare salarisadministratietools.

Kan ik verschillende rechten toewijzen aan mijn medewerkers en externe adviseurs?

Buddee voorziet in flexibele en uitgebreide instellingen van rollen & rechten voor verschillende type gebruikers zoals medewerkers, managers, HR-managers, externe (salaris) administrateurs etc.

Wij helpen je indien gewenst graag kosteloos deze rechten in te richten.