Wat is een digitale handtekening?

Een digitale handtekening is een elektronische versie van een met pen geschreven handtekening die wordt gebruikt om de authenticiteit en integriteit van elektronische documenten te verifiëren. Een online document kan met de digitale handtekening ondertekend worden op een rechtsgeldige en efficiënte manier. Documenten kunnen tegenwoordig vaker digitaal ondertekend worden in plaats van handgeschreven omdat ze wereldwijd worden vertrouwd en veilig zijn. Digitale handtekeningen worden vaak gebruikt voor elektronische contracten, e-mails en andere elektronische documenten die juridische waarde hebben.

Hoe werkt een digitale handtekening?

Een digitale handtekening werkt hetzelfde al een gewone handtekening, je geeft ermee aan dat het document klopt en je hem goedkeurt. Soms ben je niet op de locatie waar de brief ondertekend moet worden dan zou je een digitale handtekening kunnen gebruiken. Er zijn verschillende manieren om een digitale handtekening te maken waaronder:

  • Handtekening maken met een e-signing tool
  • Handtekening maken met een Public Key Infrastructure (PKI)
  • Handtekening maken met een Blockchain
  • Handtekening maken door een foto van je geschreven handtekening te maken 

Wat zijn de voordelen van een digitale handtekening?

Het is heel handig om een digitale handtekening te gebruiken wanneer je niet op locatie bent maar welke andere voordelen zijn er aan het gebruik van een digitale handtekening?

  • Snelheid en gemak: Digitale handtekeningen kunnen snel worden toegevoegd aan een document zonder dat je fysiek aanwezig hoeft te zijn. Daarnaast hoeft het document op deze manier niet via de post te worden verstuurd maar kan het document direct mailen.
  • Kostenefficiëntie: Door een digitale handtekening te gebruiken kan je kosten besparen op papier, inkt en verzendkosten.
  • Veiligheid: Digitale handtekeningen zijn moeilijker te vervalsen dan handgeschreven en zijn daarom een stuk veiliger. Ook kunnen ze de integriteit van een document verifiëren.
  • Automatisatie: Het proces van het verzamelen handtekeningen wordt efficiënter en sneller doordat digitale handtekeningen geautomatiseerd en verwerkt kunnen worden in de workflows.
  • Toegang tot documenten: Het gebruik van een digitale handtekening zorgt ervoor dat je vanaf elke locatie documenten kan ondertekenen. Hierdoor wordt het makkelijker om documenten snel te ondertekenen en te verzenden. 

Wat onze klanten zeggen

Ontdek hoe Buddee jouw HR-processen kan verbeteren

Probeer onze software geheel vrijblijvend of plan een online demo en ontdek alle manieren waarop Buddee jou kan helpen om HR-processen te verbeteren, je salarisadministratie uit te besteden, en tijd te besparen.

Veelgestelde vragen

Voor wie is Buddee?
Kan ik een vrijblijvende demo krijgen?
Zijn er opstartkosten voor Buddee?
Koppelen jullie ook met andere software?
Hoe gaat Buddee om met (data)veiligheid en AVG / GDPR?
Welke functionaliteiten heeft Buddee?
Kan ik Buddee gratis uitproberen?
Kan ik ook zelf loonstroken maken?
Kan ik verschillende rechten toewijzen aan mijn medewerkers en externe adviseurs?