Wet verbetering poortwachter, wat houdt het in?

Ziek zijn en ook nog eens langdurig ziek zijn is voor niemand leuk. Voor de werknemer evenals de werkgever is het fijn als iemand gauw weer beter wordt en terugkeert op de werkvloer. Daarom is het goed om bezig te zijn met het terugdringen met het aantal werknemers dat langdurig ziek is. Om dit proces te ondersteunen is de Wet verbetering poortwachter ingevoerd in 2002.

Als je werknemer zes weken of langer ziek is, krijg je te maken met de Wet verbetering poortwachter. De Wet verbetering poortwachter richt zich tot de verbetering van de procesgang in het eerste ziektejaar en nieuwe regels voor de ziekmelding, de reïntegratie en de wachttijd van werknemers alsmede met betrekking tot de loondoorbetalingsverplichting van de werkgever (bron: wetten.overheid.nl). Volgens de wet ben je als werkgever verplicht je werknemer bij langdurige ziekteverzuim actief te begeleiden vanaf de 1e ziektedag zodat een snelle terugkeer op de werkvloer in het zicht ligt.

Werkgever verantwoordelijk voor uitvoering

De uitvoering van de Wet verbetering poortwachter ligt geheel in de handen van de werkgever. Je bent als werkgever verplicht acties uit te voeren voor een periode van twee jaar of tot het arbeidscontract afloopt. Na twee jaar word jouw uitvoering als werkgever beoordeeld door de UWV. Als blijkt dat je als werkgever onvoldoende heeft gedaan aan de re-integratie, kan de UWV een maatregel opleggen.

Hoewel je als werkgever in eerste instantie dus verantwoordelijk bent voor de uitvoering van de Wet verbetering poortwachter, verlangt de wet dat ook de werknemer zich inspant om zo snel mogelijk weer aan het werk te kunnen.

Wet verbetering poortwachter uitvoeren

Volgens de Wet verbetering poortwachter moeten de werkgever en werknemer een aantal tijdgebonden stappen doorlopen zodra er verzuim opspeelt bij een werknemer. Hieronder lichten wij deze stappen kort uit.

1. Ziekmelden

Als je werknemer ziek is, moet je dit binnen één week melden bij de arbodienst of bedrijfsarts. Ben je verzekerd tegen ziekteverzuim? Dan moet je het ziekteverzuim binnen 24 uur melden.

2. Probleemanalyse door bedrijfsarts of arbodienst

Als je werknemer na zes weken nog steeds ziek is, ben je als werkgever verplicht een probleemanalyse op te laten stellen door de bedrijfsarts of arbodienst. In de probleemanalyse komt naar voren wat de beperkingen van de werknemer zijn en hoe deze beperkingen het werk en de mogelijkheid op werkhervatting eventueel belemmeren. De gekozen instantie kijkt wat er nodig is en geeft advies.

3. Plan van aanpak opstellen

Twee weken nadat de probleemanalyse is opgesteld, moet er, in overleg met de werknemer, een plan van aanpak gemaakt worden. Bij deze stap denkt de werkgever na over wat er wel mogelijk is en wat beiden gaan doen om de werknemer weer aan het werk te krijgen. De werknemer werkt actief mee aan het uitvoeren en de werkgever bewaakt en begeleidt.

4. Voortgangsgesprekken houden

De wet acht dat je als werkgever elke zes weken de voortgang bespreekt met je werknemer. Bij deze gesprekken bespreken jullie samen hoe het ervoor staat en kijken jullie naar de volgende stappen die eventueel gemaakt kunnen worden.

5. Ziekmelden bij UWV

Is je werknemer na 41 weken nog steeds ziek? Dan moet je jouw werknemer in de 42e week ziek melden bij het UWV.

6. Eerstejaarsevaluatie

Als je werknemer onverhoopt langer ziek blijft (46+ weken), volgt er tussen week 46 en 52 een eerstejaarsevaluatie. In deze evaluatie wordt er samen gekeken naar het afgelopen jaar en of de ingeslagen weg ook de juiste is geweest. Op basis van de uitkomst, worden het eerder gemaakte plan van aanpak aangepast.

7. Re-integratie verslag

Na 20 maanden maak je in overleg met je werknemer een re-integratieverslag. Hierin staan alle afspraken en de concrete resultaten.

8. WIA-aanvraag

Blijkt na 86 weken dat je werknemer, ongeacht de doorgelopen stappen en inspanningen, nog steeds arbeidsongeschikt is? Dan ontvang hij in de 87e week een WIA-aanvraagformulier van het UWV. Op het aanvraagformulier geeft de werknemer zijn oordeel over zijn re-integratie. Dit formulier moet binnen drie weken terug gestuurd worden. Na ontvangst beoordeelt UWV het re-integratieverslag. Als aan de wettelijke voorwaarden is voldaan, start de WIA-uitkering.

Let op: Als je werknemer langer dan zes weken ziek is, ben je als werkgever verplicht een re-integratiedossier bij te houden. Alle afspraken, formulieren, documenten en het plan van aanpak moeten terug te vinden zijn in het dossier.

Moet het loon doorbetaald worden?

Bij ziekteverzuim ben je als werkgever verplicht twee jaar lang 70% van het laatste loon door te betalen. Let wel op: in het eerste ziektejaar geldt dat je als werkgever verplicht bent minimaal het minimumloon door te betalen. In het tweede ziektejaar hoeft dit niet. Maar, blijkt dat je je als werkgever niet genoeg hebt ingezet om je werknemer te laten integreren? Dan kan het zijn dat je ook nog eens het derde jaar het loon door moet betalen.

Waarom kiezen voor Buddee?

Buddee is de enige betaalbare en eenvoudige oplossing voor het Nederlandse mkb die je volledige HR en salarisadministratie automatiseert.

Eenvoudig

Met onze eenvoudige Plug & Play HR software ben je zo onderweg! Zonder dure implementatie.

Compleet

Volledige automatisering van HR en salarisadministratie! Ook als je meerdere bedrijven beheert binnen één groep.

Persoonlijk

Vanuit de basis ingericht naar Nederlandse wet- en regelgeving met uitstekende service.

Betaalbaar

HR software & Salarisadministratie uitbesteedt voor een voordelige prijs.

Dit zeggen onze klanten

Ontdek hoe Buddee meer dan 600 bedrijven helpt bij het verbeteren van hun HR-processen en salarisadministratie.

Lees alle klantverhalen

Ontdek wat Buddee kan doen voor jouw organisatie

Wij leggen je graag vrijblijvend uit wat onze software en diensten jou te bieden hebben.

Dit is wat je van ons kan verwachten:

Een persoonlijke tour door ons product
Passend advies gebaseerd op jouw situatie
Antwoorden op al jouw vragen

Integreer met onze partners

Bespaar tijd door Buddee te koppelen met je bestaande applicaties of bouw je eigen integraties via onze API.

Veelgestelde vragen

Bekijk hier onze meest gestelde vragen. Als je meer hulp nodig hebt, staan we klaar om je te helpen.

Voor wie is Buddee?

Buddee is ontwikkeld voor Nederlandse mkb-bedrijven die een oplossing zoeken voor hun gehele personeels- en salarisadministratie.

Ook werken wij met of voor boekhouders en hr-consultants die de salarisadministratie van hun klanten aan ons uitbesteden omdat zij zelf geen specialisten in dienst hebben.

Kan ik een vrijblijvende demo krijgen?

Uiteraard! Via deze link kan je een online demonstratie inplannen. We laten dan graag zien hoe we je personeels- en salarisadministratie kunnen vereenvoudigen.

Zijn er opstartkosten voor Buddee?

Nee! Wij zijn er van overtuigd dat Buddee zo eenvoudig is om in te richten en te gebruiken dat we je kosteloos helpen je Buddee account voor alle HR-zaken in te richten.

Mocht je ook je volledige salarisadministratie aan Buddee uitbesteden dan kunnen, voor het overnemen van het dossier van je huidige administrateur, opstartkosten van toepassing zijn. Neem hiervoor contact met ons op!

Koppelen jullie ook met andere software?

Jazeker!

Wij koppelen onder andere met Nmbrs, de nr. 1 salarisadministratie-software in Nederland. Mocht je de salarisadministratie aan Buddee uitbesteden dan verwerken we deze zelf ook in deze ISAE 3402 Type II gecertificeerde software aan de achterkant. Nmbrs koppelt op haar beurt weer met alle gebruikelijke boekhoudpakketten voor onder andere je loonjournaalposten.

Wij integreren ook met planningstools zoals Shiftbase. Op onze integratie-pagina zie je welke koppelingen we momenteel hebben.

Hoe gaat Buddee om met (data)veiligheid en AVG / GDPR?

Personeelsgegevens zijn gevoelige data en daarom doen wij er alles aan om al jouw data AVG-conform te beveiligen. Met 2FA, rechtenbeheer, Europese servers (AWS) en gebruik van ISAE 3402 Type II gecertificeerde salarisadministratie-software van NMBRS, staat veiligheid bij ons voorop.

Welke functionaliteiten heeft Buddee?

Buddee is een alles-in-één HR-platform gericht op het Nederlandse mkb. We voorzien in alle belangrijke functies die je als ondernemer nodig hebt om al je volledige personeelsadministratie eenvoudig te regelen.

Bekijk alle mogelijkheden →

Kan ik Buddee gratis uitproberen?

Uiteraard! Je kan de HR-software van Buddee 14 dagen kosteloos uitproberen.

Kan ik ook zelf loonstroken maken?

Nee. Bij Buddee zijn wij van mening dat salarisadministratie in de meeste gevallen te complex is om zelf te doen als je geen specialist bent. Onze experts zijn salarisadministrateur van beroep, volgen de wet- en regelgeving op de voet en helpen je met vraagstukken indien nodig. Uiteraard zijn alle mutaties te exporteren om in te laden in de gangbare salarisadministratietools.

Kan ik verschillende rechten toewijzen aan mijn medewerkers en externe adviseurs?

Buddee voorziet in flexibele en uitgebreide instellingen van rollen & rechten voor verschillende type gebruikers zoals medewerkers, managers, HR-managers, externe (salaris) administrateurs etc.

Wij helpen je indien gewenst graag kosteloos deze rechten in te richten.