Het is uiteraard heel fijn om je HR-dashboard te openen en te zien wie er jarig is of welke werknemers er aanwezig zijn, maar om een totaalbeeld te krijgen van alle aspecten van je medewerkers kun je gebruik maken van HR analytics. Hieruit haal je ook alle informatie met betrekking tot ziekteverzuim, vakantieverlof of het verloop in je personeelsbestand.
HR analytics is een middel waarmee je de productiviteit van de werknemers in je organisatie kan verhogen waarmee je uiteindelijk ook je bedrijfsresultaten kan verhogen. Het doel is om inzicht te krijgen in de prestaties, productiviteit en tevredenheid van medewerkers en om op basis hiervan beslissingen te nemen die bijdragen aan de verbetering van de HR-praktijken en de bedrijfsresultaten. Door het gebruik van HR analytics krijg je inzicht in de ontwikkelingen van je organisatie, het personeelsverloop en kan je de inzichten makkelijk rapporteren aan het management.
Welke informatie krijg je met HR analytics?
Met HR analytics zijn er talloze soorten gegevens te verzamelen om een goed inzicht te krijgen in het bedrijf. Een aantal van de gegevens die je kunt verzamelen zijn:
- Verloop: krijg inzicht in de reden waarom medewerkers het bedrijf hebben verlaten, bijvoorbeeld omdat ze ontevreden zijn over het salaris, de werkomgeving of het werk zelf.
- Prestaties: krijg informatie over hoe je medewerkers presteren, zoals hun productiviteit en de output en beoordelingen van leidinggevende.
- Demografische gegevens: hiermee kan je inzicht krijgen in de samenstelling van je werknemersbestand, waaronder leeftijd, geslacht en culturele achtergrond.
- Verlof en Verzuim: je kunt inzicht krijgen in de frequentie en de redenen voor verlof en verzuim, zoals ziekte of andere persoonlijke omstandigheden.
- Recruitment en Aanname: verzamel gegevens over het aannameproces, zoals de tijd die nodig is om een vacature in te vullen en de kosten die hierbij horen.
- Engagement: je kunt informatie krijgen over het engagement van je medewerkers, bijvoorbeeld hoe tevreden ze zijn met hun werk, de werkomgeving en de cultuur van het bedrijf.
- Interne data: krijg inzicht in de statistieken en trends vanuit de organisatie zelf, bijvoorbeeld feiten en cijfers uit de interne databank, software, van klanten of rapporten.
- Externe data: verzamel gegevens van de markt, klanten en concurrenten. Deze gegevens bestaan uit statistieken van enquêtes, vragenlijsten, onderzoeken en feedback van je klanten.
- Werknemersgegevens: sla alle werknemersgegevens, die gedurende de loondienst bij de organisatie worden verstrekt, op in een digitale personeelsdossier, zo krijg je een beter beeld van al je werknemers.
- Financiële gegevens: krijg inzicht in de financiële gezondheid van je bedrijf om de bedrijfsprestaties, van bijvoorbeeld loon, inkomsten, uitgaven en cashflow, te analyseren en strategieën te maken.
Hoe voer je een HR analyse uit?
Er zijn verschillende manieren en stappen om HR analytics te implementeren in een MKB-bedrijf, maar hoe kan je als werkgever met HR analytics aan de slag gaan?
1. Definieer het doel
Bepaal van tevoren wat je met deze analyse wilt bereiken en stel aan de hand daarvan duidelijke en meetbare doelen op.
2. Verzamel gegevens
Verzamel relevante HR-gegevens van je organisatie, zoals het verloop, prestaties en beoordelingen van medewerkers. Verzamel daarnaast demografische gegevens, zoals leeftijd, geslacht en culturele achtergrond.
3. Schoon de gegevens op
Zorg ervoor dat de gegevens die je hebt verzameld van je organisatie netjes en nauwkeurig zijn, en verwijder fouten of onjuistheden die eventueel zijn gemaakt.
4. Analyseer de gegevens
Gebruik statistische methoden en technieken om je gegevens te analyseren en om een inzicht te krijgen in HR-trends en -patronen.
5. Gebruik visuele hulpmiddelen
Maak gebruik van de dashboards uit je HR-tool van Buddee en rapporten om de gegevens op een duidelijke en overzichtelijke manier weer te kunnen geven.
6. Interpreteer de resultaten
Interpreteer de behaalde resultaten van de gemaakte analyse en bepaal welke conclusies er aan de hand daarvan kunnen worden getrokken.
7. Maak aanbevelingen
Maak op basis van de analyseresultaten aanbevelingen, om gericht HR-initiatieven te ondernemen die gericht zijn op het verbeteren van de HR-prestaties.
8. Monitoren en evalueren
Zorg dat je de gegevens constant blijft bijwerken en monitoren om de resultaten van de HR-initiatieven te evalueren en nog eventuele aanpassingen te kunnen doen.
Het toepassen van HR analytics in een MKB-bedrijf is een effectieve manier om inzicht te krijgen de HR-prestaties en -trends en om gericht HR-initiatieven te ondernemen die gericht zijn op verbetering van de organisatie. Het is belangrijk om een goede planning en voorbereiding te hebben maar ook om de juiste methodes te gebruiken om relevante gegevens te verzamelen en analyseren. Daarnaast is het belangrijk om de juiste technologieën en tools te gebruiken zoals de HR-tool van Buddee. Hiermee kan je gegevens bijhouden van het personeelsbestand, contracten, salaris, verlof en verzuim, uren en kilometerregistratie. De tool zal deze gegevens automatisch voor je verwerken en in een duidelijk overzicht neerzetten. Wil je meer informatie over deze tool, neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek!